لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۴۴

پنتاگون از آغاز ماموریت مشاوران نظامی آمریکا در عراق خبر داد


وزارت دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه اعلام کرد شماری از مشاوران نظامی‌ آمریکا که باراک اوباما وعده اعزام آنها را به عراق داده بود٬ به منظور کمک به نیروهای این کشور برای مقابله با داعش٬ کار خود را در بغداد شروع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی٬ سخنگوی پنتاگون٬ روز سه‌شنبه سوم تیرماه اعلام کرد که تیم‌های ارزیابی به عراق اعزام شده‌اند و دو تیم حدود ۴۰ نفره نیز ماموریت خود را در بغداد آغاز کرده‌اند و تاکید کرد که این تیم‌ها به کار مشاوره و ارزیابی نیروهای امنیتی عراق خواهند پرداخت.

آقای کربی توضیح داده است که دو تیم اولیه متشکل از اعضای سفارت آمریکا در عراق است و در کنار این دو تیم٬ حدود ۹۰ نیروی نظامی دیگر نیز وارد بغداد شده‌اند تا همگی عملیات مشترکی را در این کشور آغاز کنند.

این مقام وزارت دفاع خاطرنشان کرده است که ۵۰ نیروی نظامی دیگر در روزهای آینده عازم عراق خواهند شد.

این اقدامات در حالی صورت گرفته‌ است که جان کری٬ وزیر خارجه آمریکا٬ یک روز پیشتر اطمینان خاطر داد که کشورش از دولت عراق به صورت «پایدار و قوی» حمایت خواهد کرد.

پیشتر نیز باراک اوباما٬ رییس جمهوری آمریکا٬ گفته بود که آماده است تا حداکثر ۳۰۰ مشاور نظامی را به منظور «آموزش٬ مشاوره و حمایت از نیروهای امنیتی عراق» عازم این کشور کند.

جان کربی روز سه‌شنبه ضمن اعلام آغاز فعالیت نیروهای آمریکایی در عراق٬ توضیح داد که ایالات متحده به منظور جمع‌آوری اطلاعات برای نیروهای عراقی٬ ۳۵ ماموریت جداگانه را در پیش خواهند گرفت.

تنش و درگیری در عراق ادامه دارد و شبه‌نظامیان دولت اسلامی عراق و شام٬ داعش٬ همچنان در حال پیشروی در این کشور هستند.

طبق گزارش‌ها، گروه داعش روز سه شنبه توانست بیجی٬ بزرگترین پالایشگاه عراق را به تصرف کامل خود در آورد.

گزارش‌ها حاکی است که در حملات هوایی نیروهای عراق در بیجی٬ در شمال بغداد٬ دستکم ۳۸ تن کشته شده‌اند.

به گفته رویترز در ۲۴ روز گذشته دستکم هزار تن قربانی درگیری‌ها در عراق شده‌اند.

نیکلای ملادِنوف٬ رییس هیات سیاسی سازمان ملل در عراق٬ روز سه‌شنبه از غرب خواست تا به منظور غلبه بر تنش‌های فرقه‌ای در این کشور٬ گروه‌های سیاسی عراق را به تشکیل دولتی جدید و منطبق بر قانون اساسی تشویق کنند.

دوم تیرماه جان کری در بغداد اظهار داشت که نوری المالکی نخست وزیر عراق٬ بارها تاکید کرده است که از ۱۰ تیرماه برای ایجاد دولتی جدید با حضور سیاستمداران سنی و کرد و دادن سهمی از قدرت به آن‌ها٬ اقدامات لازم را در پیش خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG