لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا در لیست ۹ شرکت زیان‌ده دولتی


سایت «عصر ایران» که نزدیک به طیف میانه‌رو در درون حکومت جمهوری اسلامی ایران است، روز پنجشنبه ۱۹ تیر ماه در مطلبی با اشاره «به بودجه هزار میلیارد تومانی و درآمد اگهی‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی» نسبت به قرار گرفتن این سازمان در فهرست ۹ شرکت زیانده دولتی انتقاد کرد.

این سایت افزوده است: «غولی که قرار بود دست به کارهای بزرگ بزند اکنون چنان فربه شده که قادر به رقابت با رسانه‌های کوچک ولی چابک و پویا نیست ولی باز طلب بودجه می‌کند حال آنکه مشکل این غول با بلعیدن پول بیشتر حل نمی‌شود و مشکل جای دیگری است».

بر اساس فهرست بودجه شرکت‌های زیانده دولتی که در سایت اطلاع رسانی دولت ایران درج شده است، بودجه سازمان صدا و سیما در سال جاری ۱۵۸۰ میلیارد تومان است که درآمدهای این سازمان تنها ۷۱۰ میلیارد تومان آن را پوشش می‌دهد و دولت در قالب دو ردیف جداگانه با اختصاص ۸۷۲ میلیارد تومان، بقیه این بودجه را تامین می‌کند.

بودجه صدا و سیما طی سال‌های گذشته به شدت افزایش پیدا کرده است. در سال ۱۳۹۰ بودجه این سازمان ۶۸۹ میلیارد تومان اعلام شده بود.

سایت بولتن نیوز در فروردین ۱۳۹۱ از سهم ۹۱ درصدی صدا و سیما در زیاندهی کل شرکت‌های دولتی خبر داده بود. این سایت‌‌ همان زمان در مطلب دیگری نوشته بود که «درآمد صدا و سیما از تبلیغات حتی به اندازه نصف هزینه‌های این سازمان هم نیست». این در حالی است که خبرگزاری ایلنا ۲۶ فروردین امسال خبر داده بود که «قیمت آگهی در صدا و سیمای ایران به طور متوسط ۱۸۰ درصد بالا‌تر از معادل ریالی آگهی در شبکه یورو نیوز است».

سایت عصر ایران همکاری نکردن صدا و سیما با فیلم‌سازان برجسته‌ ایران را از جمله دلایل ناتوانی این رسانه در رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای دانسته، اما علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ایران، معتقد است که «هر قدر هم برنامه خوب ساخته شود باز هم بخشی از مردم شبکه‌های ماهواره‌ای را می‌بینند».

به گفته آقای مطهری، «در این شبکه‌ها جذابیت‌هایی هست که صدا و سیمای جمهوری اسلامی شرعا نمی‌تواند از آن استفاده کند».

مجلس ایران در ۲۹ تیر ماه سال ۱۳۹۰ یک فوریت «طرح اداره و نظارت بر صدا وسیما» را تصویب کرد و این طرح در حال حاضر در کمیسیون‌های مجلس در دست بررسی است.

به گفته آقای مطهری، «دست مجلس برای نظارت جدی‌تر بر صدا و سیما بسته است، چرا که شورای نگهبان صدا و سیما را زیر نظر رهبری و نظارت جدی‌تر بر این سازمان را مخالف قانون اساسی می‌داند».

علاوه بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، هشت سازمان دولتی دیگر از جمله، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، شرکت مادرتخصصی تولید مواد اولیه و سوخت هسته‌ای ایران و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در شمار شرکت‌های زیانده دولتی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG