لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

معاون وزیر نفت: شاید نفت و کالا را با روسیه تهاتر کنیم


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه

معاون وزارت نفت ایران گفت که جمهوری اسلامی «هیچ تفاهمی» با روسیه برای «فروش نفت» نداشته است. او اما در عین حال اذعان کرده که دو کشور «تفاهم‌نامه توسعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و نفتی» امضا کرده‌اند که «ممکن است تها‌تر نفت و کالا هم بخشی از آن باشد.»

خبرگزاری مهر، جمعه ۱۷ مرداد، اظهارات علی ماجدی، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران را منتشر کرده که گفته است: «جمهوری اسلامی ایران و روسیه صرفا تفاهم نامه‌ای اقتصادی و تجاری امضا کرده‌اند.»

با وجود این، آقای ماجدی در پاسخ به این پرسش که آیا تها‌تر نفت در برابر کالا هم بخشی از این تفاهم‌نامه است؟ گفته که «این تفاهم‌نامه اقتصادی و تجاری بوده که ممکن است تها‌تر نفت و کالا هم بخشی از آن باشد.»

تهاتر نفت با کالا به معنی این است که ایران نفت خود را به روسیه بدهد و در برابر، از این کشور کالا دریافت کند.

این در حالی است که آمریکا نسبت به هر گونه مبادله نفت ایران با کالاهای روسی هشدار داده و اعلام کرده هر نهادی که وارد این معامله شود با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

وزیران نفت ایران و روسیه روز ١۴ مرداد یادداشت تفاهم پنج ساله‌ای را امضا کردند که به همکاری‌های دو کشور از جمله در بخش نفت مربوط است.

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه بعد از امضای توافق با بیژن نامدار زنگنه همتای ایرانی خود، اعلام کرد که بر اساس پیشنهاد تهران، روسیه در ساماندهی محموله‌های نفت ایران مشارکت می‌کند.

اما مدت زمان کوتاهی بعد، وزارت انرژی روسیه اظهارات نواک را پس گرفت و در بیانیه خود اشاره‌ای به خرید نفت از ایران نکرد.

تفاهم‌نامه مانند قرارداد الزام آور نیست، اما در صورتی که دو کشور بر اساس همین تفاهم‌نامه قرارداد امضا کنند، این قرارداد بنا به گفته نواک، پنج ساله خواهد بود.

XS
SM
MD
LG