لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۴

حماس مسئولیت قتل سه نوجوان اسرائیلی را برعهده گرفت


تصویر نوجوانان کشته شده اسرائیلی
تصویر نوجوانان کشته شده اسرائیلی

پس از حدود دو ماه از زمان انتشار خبر ربوده شدن و قتل سه نوجوان اسرائيلی در شهر الخليل، يکی از فرماندهان گروه حماس اعلام کرد که شاخه نظامی اين گروه اسلام‌گرای فلسطينی مسئول اين واقعه بوده است.

ربوده شدن و قتل اين سه نوجوان اسرائیلی سرآغاز تنش‌ها و درگيری‌هايی بود که به جنگ اخير ميان اسرائيل و حماس منجر شد، جنگی که هنوز آتش آن خاموش نشده است.

اسرائيل همواره حماس را مسئول اين اتفاق معرفی می‌کرد، اما اين سازمان فلسطينی تاکنون در این باره سکوت کرده بود.

حالا به گزارش خبرگزاری رويترز، صالح العاروری، از مقام‌های بلندپايه حماس، روز چهارشنبه، ۲۹ مرداد، در شهر استانبول ترکيه گفته است که برخی حادثه ربايش و قتل نوجوانان اسرائيلی را «توطئه» تلقی کردند، در صورتی که آنها به دست «گردان‌های عزالدين قسام» (شاخه نظامی حماس) ربوده شدند.

آقای العاروی خطاب به هيئتی از «اتحاديه بين‌المللی علمای مسلمان» افزوده است: «اين عمليات توسط برادران شما در گردان‌های "عزالدين قسام" و در حمايت از زندانيان فلسطينی داخل زندان‌های اسرائيل که در اعتصاب غذا بودند انجام شد.»

الخليل شهری در کرانه باختری رود اردن است که تشکيلات خودگردان فلسطينی، آن را کنترل می‌کند.

پس از ربوده شدن و قتل سه نوجوان اسرائيلی در اين شهر، اسرائيل حدود هزار فلسطينی را در کرانه باختری بازداشت کرد.

بسياری از اين بازداشتی‌ها و زندانيان فلسطينی ديگر، با بحرانی شدن وضعيت دست به اعتصاب غذا زدند.

اما حدود سه هفته پس از کشته شدن نوجوانان اسرائيلی، تعدادی از يهوديان تندرو، محمد ابوخضير، يک نوجوان ۱۶ ساله فلسطينی، را ربوده و بعد از شکنجه، او را کشتند و جسدش را نيز آتش زدند.

اين واقعه با شليک راکت از سوی نوار غزه که توسط حماس کنترل می‌شود به سوی اسرائيل همزمان شد و در پی آن اسرائيل حملات هوايی و زمينی خود به اين منطقه را آغاز کرد.

در جريان آخرين دور اين درگيری‌ها، بيش از دو هزار فلسطينی، شامل شهروندان غیرنظامی و اعضای حماس کشته و چند هزار تن ديگر زخمی شده‌اند.

بيش از ۶۰ اسرائيلی که اکثر آنها نظامی بودند نيز در اين مدت جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG