لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۱

آمریکا: برای مقابله با گروه داعش با حکومت اسد همکاری نمی‌کنیم


جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید

ایالات متحده آمریکا که خود را برای حمله احتمالی به اهداف گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) در سوریه آماده می‌کند روز سه شنبه اعلام کرد که در این زمینه با حکومت بشار اسد همکاری نکرده و منتظر اجازه دمشق نمی‌ماند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، پیش‌تر هشدار داده بود که ریشه کن کردن «سرطان» گروه «حکومت اسلامی» آسان و سریع نخواهد بود، ولی افراطیونی که جیمز فولی، روزنامه نگار آمریکایی را به قتل رسانده‌اند شکار خواهند شد و آمریکا جنایات آن‌ها را فراموش نمی‌کند.

دولت اوباما هم اکنون دستور داده است که پروازهای جاسوسی بر فراز سوریه انجام شود تا برای هر گونه حمله احتمالی به گروه دولت اسلامی آمادگی وجود داشته باشد. این در حالی است که حکومت بشار اسد در سوریه به واشینگتن هشدار داده است که برای هرگونه عملیات هوایی در خاک این کشور نیاز به مجوز دمشق است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، روز سه شنبه، چهارم شهریور، گفت واشینگتن رژیم اسد را که مسوول جنگ داخلی این کشور است، به رسمیت نمی‌شناسد و پیشنهاد دمشق برای تلاش مشترک در زمینه مبارزه با «تروریسم» را رد می‌کند.

وی اظهار داشت: «همزمان که تهدید تروریسم را مورد توجه قرار می‌دهیم هیچ برنامه‌ای برای همکاری با رژیم اسد نداریم».

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز گفته که هنوز تصمیمی برای انجام عملیات نظامی گرفته نشده است ولی هر زمان که پای منافع آمریکا به میان آید، «ما از رژیم سوریه درخواست مجوز نمی‌کنیم».

ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه، هفته جاری گفت که سوریه مایل است با جامعه بین‌المللی در زمینه مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» همکاری کند، ولی به واشینگتن هشدار داد که اگر از دمشق مجوز نگیرد پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز سوریه را به عنوان نقض حاکمیت خود تلقی خواهد کرد.

آقای اوباما روز سه شنبه در جمع کهنه سربازان ارتش آمریکا در کارولینای شمالی، خواستار دعا برای والدین جیمز فولی شد که هفته گذشته توسط گروه دولت اسلامی به قتل رسید، و گفت که عدالت اجرا خواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: «پیام ما به کسانی که به مردم ما آسیب می‌زنند ساده است: آمریکا فراموش نخواهد کرد. مقصد ما طولانی است. ما صبور هستیم. عدالت اجرا خواهد شد».

وی تاکید کرد: «ما بار‌ها و بار‌ها ثابت کرده‌ایم که آنچه را لازم است انجام خواهیم داد برای شکار کسانی که به آمریکایی‌ها صدمه می‌زنند، برای تعقیب آنهایی که به آمریکایی‌ها آسیب وارد می‌کنند».

XS
SM
MD
LG