لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

ابراز نگرانی ۳۵۴ قانونگذار آمریکایی از «عدم همکاری کامل» ایران با آژانس


۳۵۴ قانونگذار آمریکایی در نامه‌ای به جان کری وزیر امور خارجه این کشور نسبت به «خودداری ایران از همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ابراز نگرانی کردند.

بر اساس گزارشی که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج شنبه ۱۰ مهر در سایت رسمی خود منتشر کرده است، این نمایندگان گفته‌اند که تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای دریافت اطلاعات از ایران درباره «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ایش «عقیم» مانده است و این مسئله در مرکز مناقشات قرار دارد.

در نامه این نمایندگان آمده است: «بر این باوریم که تمایل ایران برای روشن کردن تمام ابعاد برنامه هسته‌ایش می‌تواند آزمونی اساسی در زمینه نشان دادن قصد ایران برای توافق جامع هسته‌ای باشد. همان گونه که شما (جان کری) اخیرا در مقاله خود در واشینگتن پست خاطرنشان کرده‌اید، اگر برنامه هسته‌ای ایران واقعا صلح آمیز باشد، ثابت کردن این موضوع کار سختی نیست و تنها نتیجه‌ای که بی‌فرجامی تحقیقات بین‌المللی از برنامه هسته‌ای (تهران) می‌توان گرفت، این است که ایران واقعا چیزهای زیادی برای پنهان کردن دارد».

این نامه در حالی منتشر می‌شود که ایران و شش قدرت هسته‌ای هفته نخست مهرماه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک یا یکدیگر مذاکره کردند و قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای در اواسط ماه جاری میلادی (حدود دو هفته دیگر) انجام شود.

ایران و گروه پنج به علاوه یک تا سوم آذر امسال فرصت دارند تا توافق موقت ژنو را به توافقی جامع و نهایی برای حل و فصل ابهام‌های برنامه هسته‌ای تهران تبدیل کنند.

نامه ۳۵۴ قانونگذار آمریکایی به وزیر امور خارجه این کشور درباره نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران روز چهارشنبه ارسال شده است و اصل نامه به همراه اسامی قانونگذاران و امضای آن‌ها نیز در سایت این کمیته منتشر شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کرد که ایران طبق توافق با آژانس بایستی در پنج مورد به سوالات این نهاد پاسخ می‌داد، اما در دو مورد ایران از ارائه پاسخ خودداری کرده است.

موضوع «آزمایش‌ چاشنی‌های انفجاری» و «شبیه‌سازی کامپیوتری مرتبط با انفجار هسته‌ای»، دو موردی هستند که به گفته یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، هنوز از سوی ایران درباره آن‌ها شفاف‌سازی صورت نگرفته است.

گزارش کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌نویسد که این نامه به امضای اد رویس رییس این کمیته، و دیگر نمایندگان از جمله جان بینر رییس مجلس و کرین مک کارتی رییس حزب اکثریت رسیده است.

XS
SM
MD
LG