لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

گروه حکومت اسلامی در حال «آموزش خلبان» برای جنگنده‌هایش است


دیده‌بان حقوق بشر در سوریه می‌گوید که خلبان‌های عراقی ملحق شده به گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) در حال آموزش دادن به اعضای این گروه برای استفاده از سه فروند جنگنده به غنیمت گرفته شده از ارتش بشار اسد هستند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۲۵ مهر، به نقل از دیده‌بان حقوق بشر در سوریه، که مقر آن در لندن است خبر داد، این اولین بار است که ستیزه جویان اسلامگرا جنگنده‌ها را به پرواز در آورده‌اند.

رامی عبدالرحمان، رییس این تشکیلات به رویترز گفته است گروه حکومت اسلامی که مناطق گسترده‌ای را در سوریه و عراق تحت کنترل دارد جنگنده‌ها را بر فراز پایگاه هوایی «الجراح» در شرق شهر حلب به پرواز درآورده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا هفته هاست که مواضع ستیزه جویان را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند.

شورشیان گروه حکومت اسلامی تاکنون از تسلیحاتی که از پادگان‌های ارتش سوریه و عراق به غنیمت گرفته‌اند استفاده می‌کردند اما این برای نخستین بار است که اعضای این گروه قادر به هدایت هواپیماهای جنگنده شده‌اند.

به گفته عبدالرحمان رامی، افسران عراقی که زمانی خلبان‌های ارتش صدام حسین رییس جمهوری سابق عراق بودند، به اعضای گروه حکومت اسلامی آموزش می‌دهند.

وی با استناد به اظهارات شاهدان عینی در نزدیکی یک پایگاه هوایی در استان شمالی حلب سوریه، می‌گوید اعضای این گروه بار‌ها با استفاده از هواپیماهای میگ-۲۱ و میگ-۲۳ که از ارتش سوریه به غنیمت گرفته‌اند پرواز کرده‌ و سپس به فرودگاه بازگشته‌اند.

هنوز مشخص نیست که آیا جنگنده‌ها مجهز به تسلیحات بوده‌اند یا اینکه خلبان‌ها قادر به هدایت جنگنده‌ها در مسافت‌های طولانی‌تری هستند.

سرهنگ پاتریک رایدر، سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا، در این زمینه گفته است: «ما اطلاعی از انجام عملیات پروازی توسط گروه حکومت اسلامی در سوریه و یا در نقاط دیگر نداریم».

وی افزود: ما همچنان رصد فعالیت‌های این گروه در سوریه و عراق را ادامه می‌دهیم و حملات علیه تجهیزات، امکانات، جنگجویان و مراکز تمرکز ستیزه‌جویان در هر جا که باشند ادامه خواهد داشت.

به گفته تحلیلگران و دیپلمات‌ها، هواداران گروه حکومت اسلامی پیشتر در حساب‌های توییتری خود تصاویری از جنگنده‌های به غنیمت گرفته شده را به نمایش گذاشته بودند، اما به نظر می‌رسید که این هواپیما‌ها غیرقابل استفاده باشند.

حومه شرقی شهر حلب یکی از پایگاه‌های اصلی گروه حکومت اسلامی در سوریه است.

XS
SM
MD
LG