لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

مرگ فرمانده ارشد سپاه به دست نیروهای «تکفیری» در سوریه


جبار دریساوی
جبار دریساوی

خبرگزاری دولتی ايرنا گزارش داد که جبار دريساوی، يکی از فرماندهان سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در سوريه کشته شده است.

بر اساس اين گزارش،‌ جسد اين فرمانده سپاه روز پنج‌شنبه گذشته در اهواز به خاک سپرده شده است.

ايرنا تاريخ کشته شدن جبار دريساوی در سوريه را ذکر نکرده و تنها نوشته است که او به تازگی در دفاع از «حرم حضرت زينب» به دست نیروهای «تکفيری» ‌کشته شده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، ‌نیز به نقل از محمدرضا نقدی، رئيس سازمان بسيج مستضعفين ایران، خبر مرگ جبار دريساوی در سوريه را تاييد کرده است.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوريه تاکنون، ‌اخبار و گزارش‌هايی از مرگ تعدادی از فرماندهان و نيروهای سپاه پاسداران در سوريه به دست خبرگزاری‌ها و سايت‌های ايران منتشر شده است.

در همین زمینه خبرگزاری رسا در ايران از کشته شدن نزديک به ۲۰ تن از اعضای سپاه پاسداران در سوريه خبر داده است.

پيش از اين، خبرگزاری اهل‌ بيت، ابنا، روز ۲۴ مهرماه خبر داده بود که جسد سه تن از نيروهايی که آنها را «‌مدافعان حرم حضرت زينب کبری»‌ می‌ناميد،‌ در باقرشهر، ‌از توابع شهر ری، تشييع شده است.

اسامی اين سه تن محمدحسين خداپناه، عزيزالله رسول و اصغر يوسفی اعلام شد.

همچنين وب‌سايت جماران روز ۱۹ مهر سال جاری گزارش داد که مراسم تشییع پنج تن ديگر در شهر قم برگزار شده است.

قبل از آن نيز خبرگزاری مهر از تشييع سه تن ديگر در شهرهای مشهد و ورامين خبر داده بود.

پيشتر در خردادماه سال جاری نيز خبرگزاری دولتی ايرنا گزارش داده بود که مقام‌های سياسی و نظامی استان فارس در بيانيه‌هايی مرگ عبدالله اسکندری، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، در سوريه را تاييد کرده و تسليت گفته‌اند.

او در پنجم خردادماه سال جاری در جريان حمله نيروهای مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوريه، کشته شد. محل دقيق کشته شدن اين فرمانده سپاه پاسداران اعلام نشد.

به گزارش سايت رجانيوز، عبدالله اسکندری از فرماندهان نيروی زمينی سپاه پاسداران و رئيس سابق بنياد شهيد استان فارس بوده است.

قبل از آن نيز رسانه‌های ايران از مرگ محمد جمالی پاقلعه،‌ يک فرمانده سپاه ثارالله و از نيروهای قدس، در سوريه خبر داده‌ بودند که مراسم تشييع او در شهر کرمان برگزار شد.

عليرغم انتشار اين اخبار و نيز تصاوير برخی از کشته‌شدگان ايرانی جنگ سوريه از سوی خبرگزاری‌های داخلی ايران، فرماندهان سپاه پاسداران تاکيد می‌کنند که اين نهاد در سوريه نيروی رزمی ندارد و تنها به حکومت سوريه مشاوره نظامی می‌دهد.

محمدعلی جعفری،‌ فرمانده کل سپاه پاسداران، سال گذشته از حضور «مشاوران» سپاه پاسداران در سوريه سخن گفته بود.

اين در حالي است که جواد کريمی قدوسی، عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، در پاييز سال گذشته از «حضور صدها گردان ايرانی» در سوريه خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، اين نماينده مجلس گفته بود که «هر چند خبر پيروزی‌های ارتش سوريه را از زبان يک فرمانده سوری می‌شنويد، اما پشت پرده آن نيروهای ايرانی قرار دارند.»

اما رمضان شريف، مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران، اين سخنان را به شدت تکذيب کرد و گفت: «ايران هيچ گونه گردان سازمانی در سوريه نداشته»، اما تاييد کرد که نيروهای ايرانی «تنها برای انتقال تجارب دفاعی خود به مدافعان اين کشور حضور مستشاری دارند».

او بدون نام بردن از جواد کريمی قدوسی، از «صاحبان تريبون» خواست تا «در بيان اظهاراتی که ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان ملت و بدخواهان ايران اسلامی قرار گيرد، دقت بيشتری» داشته باشند.

پس از آن، جواد کريمی قدوسی به خبرگزاری فارس گفت که اظهاراتش «تحريف» شده و از سخنگوی سپاه پاسداران به خاطر تکذيب سخنانش «تشکر» کرد.

با اين همه،‌ ويدئوهايی به‌ طور گسترده بر شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌های بين‌المللی منتشر شده‌اند که نيروهای نظامی ايرانی را در خط مقدم نبردهای داخلی سوريه در کنار نيروهای ارتش آن کشور نشان می‌دادند.

ايران اصلی‌ترين حامی حکومت بشار اسد در منطقه خاورميانه به شمار می‌رود. علاوه بر اين گروه حزب‌الله لبنان، متحد تهران در منطقه، رسما حضور نيروهای خود در جنگ داخلی آن کشور را تائيد کرده است.

در اين ميان،‌ وزير خارجه عربستان روز ۲۱ مهر سال جاری گفت:‌ «ايران برای حل بحران سوريه بايد نيروهای اشغالگر خود را از اين کشور بيرون بکشد.»

سعود الفيصل ايران را متهم کرد که نيرو‌هايش در سوريه عليه مردم آن کشور در جنگ هستند.

XS
SM
MD
LG