لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

سوریه: با کمک روسیه و ایران به سمت پیروزی حرکت می‌کنیم


وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه.
وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه.
نخست‌ وزیر سوریه روز سه‌شنبه، دهم دی، گفت که رژیم بشار اسد در سایه حمایت‌های روسیه، ایران، چین، و دیگر متحدانش به سمت «پیروزی‌های دیپلماتیک بزرگ» حرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وائل الحلقی که در آخرین نشست سال ۲۰۱۳ پارلمان سوریه سخن می‌گفت افزود که در صحنه نبرد نیز رژیم سوریه «یک پیروزی تاریخی» را پیش‌بینی می‌کند.

نخست‌ وزیر سوریه در این نشست اظهار داشت: «روابط بین سوریه و ایران محکم و استوار است و روابط‌مان با دیگر کشورهای دوست از جمله روسیه، برزیل، هند، و چین نیز همین‌ طور است.»

وی تأکید کرد که به‌ویژه استفاده روسیه و چین از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از صدور قطعنامه علیه سوریه «پیروزی‌های دیپلماتیک را برای سوریه در دوره‌ای که گذشت رقم زده‌ است».

وائل الحلقی افزود که «بدون این حمایت‌ها وضعیت فرق می‌کرد و فشار و حمله بیشتری علیه سوریه پیش می‌آمد».

بنا بر این گزارش، نخست‌ وزیر سوریه در ادامه گفت که «تصمیم تاریخی و مهم‌ترین تصمیم این بود که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، تصمیم گرفت تا از کنوانسیون جنگ‌افزار شیمیایی پیروی کند» و افزود که سوریه توانست با این کار از «حمله به کشور» جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: «حمایت کشورهای دوست در جهان به رهبری روسیه، چین، و ایران شرایطی را فراهم کرد تا بتوانیم توافق بر سر انهدام صنایع [جنگ‌افزار] شیمیایی را به پیش ببریم.»

اشاره او به توافق ایالات متحده با روسیه برای انهدام زرادخانه شیمیایی سوریه است که دستیابی به این توافق احتمال حمله نظامی غرب علیه رژیم سوریه را به مراتب کاهش داد.

برنامه انهدام این جنگ‌افزار از آن زمان هم‌چنان ادامه داشته، اما بازرسان بین‌المللی روز سه‌شنبه دهم دی‌ماه گفتند که سوریه نتوانسته انهدام بخشی از این زرادخانه که مهلت آن تا ۳۱ دسامبر معین شده‌ بود را به‌موقع انجام دهد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، این بازرسان اما تأکید کرده‌اند که کلیات برنامه برچیدن تسلیحات شیمیایی سوریه هم‌چنان در جهت درست ادامه دارد.

گروه ناظران حقوق بشر سوریه روز سه‌شنبه اعلام کرد که طی بیش از دو سال و نیم جنگ داخلی در سوریه تاکنون بیش از ۱۳۰ هزار تن کشته شده‌اند.

یک مؤسسه تحقیقاتی اعلام کرده‌ است که ۳ تا ۱۱ هزار نیروی خارجی از ۷۰ کشور جهان برای جنگ علیه نیروهای دولت بشار اسد به سوریه رفته‌اند.
XS
SM
MD
LG