لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۹

علی لاریجانی: ایران اصراری برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ ندارد


 علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی ایران، می‌گوید که جمهوری اسلامی اصراری ندارد تا در کنفرانس ژنو ۲ که به بحران سوریه می‌پردازد، حضور داشته باشد.

سخنان آقای لاریجانی که روز پنج‌شنبه، پنجم دی بیان شد، واکنشی به گزارش‌های اخیر درباره عدم تمایل آمریکا و متحدان غربی آن برای حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ است که قرار است بهمن ماه برگزار شود.

به تازگی اخضر ابراهیمی٬ فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، اعلام کرد که مقامات ایالات متحده هنوز متقاعد نشده‌اند که حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ می‌تواند کار درستی باشد.

اما در نقطه مقابل، علی لاریجانی تلاش می‌کند که این ماجرا را برای ایران کم‌اهمیت نشان دهد.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی گفت: «کشورهای غربی خواستار عدم حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ هستند و ما در جواب آنها می‌گوییم که ایران اصراری برای حضور در این مذاکرات ندارد. شما که همیشه همه گزینه‌هایتان بر روی میز است مشکلات کشور سوریه را حل کنید.»

ایران متحد اصلی حکومت سوریه در منطقه محسوب می‌شود در حالی که غرب خواهان برکناری بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، است و جمهوری اسلامی را به حمایت‌های نظامی از ارتش سوریه متهم می‌سازد.

این اختلافات حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ را در ابهام فرو برده است، اگرچه دبیر کل سازمان ملل متحد خواهان حضور نمایندگان ایران در این کنفرانس شده، اما هنوز دعوتنامه‌ای برای تهران فرستاده نشده است.

علی لاریجانی در سخنان روز پنجشنبه خود به توافقنامه هسته‌ای ژنو نیز اشاره کرد که طرف‌های آن ایران و گروه ۱+۵ هستند.

به گفته او، «از زمانی که توافقنامه منعقد شده طرف‌های خارجی هر بار آن را تغییر داده‌اند» و سیاستمداران آمریکایی مرتکب «اشتباه محاسباتی» می‌شوند اگر گمان کنند تهران به خاطر تاثیر تحریم‌ها تن به مذاکرات ژنو داده است.

آقای لاریجانی اما به هیچ نمونه‌ای از «تغییرات» در توافقنامه ژنو اشاره نکرد، در حالی که دو دور مذاکرات برای اجرایی کردن آن تاکنون برگزار شده و دور جدید آن قرار است پس از تعطیلات کریسمس میان کارشناسان دو طرف برگزار شود.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: «ایران با تعلیق قسمتی از فعالیت‌های هسته‌ای خود حسن نیتش را نشان داد، اما متاسفانه طرف‌های مقابل این مسئله را جور دیگری برداشت کردند.»

توافقنامه هسته‌ای ژنو ایران را متعهد می‌سازد که برای شش ماه برنامه اتمی خود را محدود سازد و از جمله غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا را ادامه ندهد تا در ازای آن بخشی از تحریم‌ها علیه تهران رفع شود.

این توافقنامه با انتقاد تندروهای جمهوری اسلامی روبه‌رو شده است.
XS
SM
MD
LG