لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۰

مطهری به جنتی: چرا از محاکمه موسوی و کروبی هراس دارید


علی مطهری، نماینده تهران درمجلس، در نامه سرگشاده‌ای به احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، که روز شنبه منتشر شد وی را متهم کرد که از محاکمه میرحسین موسوی و مهدی کروبی «هراس» دارد و «نگران» روشن شدن برخی حقایق است که به گفته او «تبلیغات چندساله را نقش بر آب خواهد کرد».

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، روز جمعه، ۲۵ مهر، با تاکيد بر اين که مجازات ميرحسين موسوی و مهدی کروبی «اعدام» بوده، در برنامه‌ای تلویزیونی تاکید کرد که بر سر آنان «منت گذاشته شده» که در حصر قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی مطهری روز شنبه، ۲۶ مهر، در نامه‌ای خطاب به آقای جنتی نوشت: «اولا چرا بنا به محاکمه اینها نیست؟ چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟»

وی اضافه کرد: «ثانیا جناب‌عالی بدون آن که دفاعیات آنها را بشنوید برای‌شان حکم اعدام صادر کرده‌اید. آیا این امر عدالت شما را زیر سؤال نمی‌برد و مخل عضویت شما در شورای نگهبان نیست؟»

آقای مطهری روز ۸ تیر ۱۳۹۳ گفته بود، در دیداری که با آیت‌الله خامنه‌ای داشته، رهبر جمهوری اسلامی «جرم مهدی کروبی و میرحسین موسوی را بزرگ» توصیف کرده و گفته است که در صورت محاکمه این دو حکم سنگینی در انتظارشان خواهد بود.

با این حال این نماینده اصولگرای مجلس ایران به اعتراض خود به مسئله حصر رهبران جنبش سبز ادامه داده و از آن زمان تاکنون نیز بارها با اشاره به این مسئله خواستار محاکمه علنی این افراد به علاوه محمود احمدی‌نژاد شده است.

آقای مطهری روز شنبه در ادامه نامه خود خطاب به دبیر شورای نگهبان نوشت: «اکنون که آنها اصرار به محاکمه خود دارند چرا آنها را محاکمه نمی‌کنید و علاقه‌مند به حصر شبیه حبس هستید که توجیه قانونی و شرعی و اخلاقی ندارد و خلاف اصول متعدد قانون اساسی است.»

وی با اشاره به این سخنان آقای جنتی مبنی بر این که «موسولینی را بدون محاکمه و فقط با شناختن او اعدام کردند» این قیاس را «مضحک» خواند و افزود: «شما که همه کارهای غربی‌ها را رد می‌کنید چه طور این جا طرفدار آنها شده‌اید؟ آیا جز این است که به مذاق و روحیه شما خوش آمده است؟ و این یعنی خلل در عدالت ما.»

بر اساس گزارش‌ها، دبیر شورای نگهبان درباره حمایت اعضای این شورا از محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته بود که «این یک مغالطه است، ‌مهم این است که این طرفداری خود را در رأی خویش اثر ندهند».

اعضای شورای نگهبان و به‌ویژه احمد جنتی از سال ۸۸ به این سو بارها به حمایت و جانب‌داری از احمدی‌نژاد و دولت او متهم شده‌اند.

آقای مطهری در پاسخ به این بخش از سخنان آقای جنتی نیز نوشت: «این گونه اعلام حمایت‌ها اعتماد مردم و کاندیداها به قاضی و داور را به شدت کاهش می‌دهد و حتی صلاحیت او را زیر سؤال می‌برد، اگرچه او تمایل قلبی‌اش را در رأی خود دخالت ندهد، اتفاقی که در سال ۸۸ افتاد.»

علی مطهری در پایان نامه خود تصریح کرده است که انتقادات وی به این معنی نیست که آقای موسوی و کروبی را که او از آنها به عنوان «دو محصور» نام برد مبرّا از خطا می‌داند.

وی اضافه کرد: «بلکه مسئله اجرای عدالت است... و تا زمانی که عملکرد دو طرف فتنه سال ۸۸ در دادگاه صالح رسیدگی و نتیجه اعلام نشود وجدان جامعه آرام نمی‌گیرد، و اگر به قول شما بنا بر عدم محاکمه است پس هیچ یک از دو طرف نباید در حصر باشند.»

روز جمعه، ۲۶ مهر، نیز مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواستار رفع حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی شد.

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، در این نامه آمده است: «گفته می‌شود حصر این حضرات با نظر شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است؛ با قطع نظر از روایی یا ناروایی چنین اقدامی و علل و انگیزه‌های آن، امروز از شما که ریاست شورای عالی امنیت ملی را بر عهده دارید امید اقدام داریم.»

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، رهبران اعتراضات به انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، از بهمن‌ سال ۸۹ بدون محاکمه در حصر خانگی به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG