لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

فارس: سه موشک ایرانی، نامزدهای اصلی نابودی اسرائیل


خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، از سه نوع موشک ایرانی «شهاب»، «قدر» و «سجیل» به عنوان «نامزدهای اصلی نابودی اسرائیل» نام برد و از ساخت «سیلوهای زیرزمینی» برای پرتاب موشک‌های بالیستیک در نقاط مختلف ایران خبر داد.

این خبرگزاری در گزارش خود از این موشک‌ها با عنوان «اسرائیل‌زن» یاد کرده است.

همزمان خبرگزاری تسنیم، دیگر خبرگزاری وابسته به این نهاد نظامی ایران، گزارشی از آن دسته از راکت‌های ساخت ایران منتشر کرد که برای حمله به اسرائیل در اختیار گروه‌های مسلح فلسطینی قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس روز شنبه،‌۲۴ آبان، در گزارشی با اشاره به روند تولید سه موشک ایرانی «شهاب»، «قدر» و «سجیل» از این موشک‌ها به عنوان «نامزدهای اصلی نابودی اسرائیل» نام برده و نوشت که جز این سه موشک،« موشک‌های پیشرفته‌ای» نیزدر اختیار «مقاومت اسلامی منطقه» قرار دارد.

مقام‌های ایران از گروه‌های نظامی مخالف اسرائیل در منطقه مانند حزب‌الله لبنان و حماس به عنوان مقاومت اسلامی نام می‌برند.

خبرگزاری فارس با اشاره به روند ساخت موشک‌های «شهاب ۳» با برد هزار و ۱۵۰ کیلومتر، موشک «قدر» را نمونه‌ پیشرفته‌تر شهاب ۳ ذکر کرد که با سوخت مایع و با برد ۱۶۵۰ کلیومتر کار می‌کند.

به گفته این خبرگزاری، موشک‌های سوخت مایع با توجه به نیاز به شارژ سوخت در مخازن پیش از پرتاب، زمان زیادی برای آماده‌سازی نیاز دارند.

خبرگزاری فارس در گزارش خود خبر داد که برای رفع این مشکل از سال‌ها پیش «سیلوهای زیرزمینی» برای پرتاب موشک‌های بالیستیک در «نقاط مختلف» ایران ساخته شده که می‌توان موشک شارژ شده و آماده شلیک را تا چند ماه در آنها نگاه داشت.

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران از موشک «سجیل» با «برد دو هزار کیلومتر» به عنوانبرترین موشک بالیستیک ایرانی و اولین موشک دوربُرد سوخت جامد ایران نام برد که، به گفته این خبرگزاری، «تنها ظرف چند دقیقه» آماده پرتاب شده و پس از شلیک نیز پرتابگر آن به سرعت محل را ترک می‌کند.

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، روز دوشنبه، ۱۹ آبان، گفته بود که ایران به وفور «موشک چندمرحله‌ای سوخت جامد» ساخته است با «دو هزار کیلومتر برد و خطای ۱۰ متری» که «امکان هدف قرار دادن اسرائیل را دارد».

محمدعلی موحدی کرمانی، امام جمعه تهران، نیز روز جمعه، ۲۳ آبان، گفته بود که موشک بالیستیک «سجیل» می‌تواند تمام نقاط اسرائیل و پایگاه‌های آمریکا در منطقه را «با خاک یکسان کند» و هیچ مرکزی از مراکز اتمی و موشکی اسرائیل از موشک‌های ایرانی «در امان نیست».

انتشار گزارش‌های گسترده از توان موشکی ایران برای حمله به اسرائیل توسط رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران همزمان است با مذاکره اتمی ایران با کشورهای ۵+۱ که باید بر اساس توافقات پیشین تا سوم آذرماه یعنی کمتر از ده روز دیگر به توافق جامع دست پیدا کنند.

محسن رضایی، فرمانده سابق سپاه پاسداران و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، در مصاحبه‌ای که خبرگزاری تسنیم روز جمعه منتشر کرد گفت: «آن چیزی که ۵+۱ را بر سر عقل آورد که با ما مذاکره کنند، قدرت موشکی و قدرت دفاعی ایران است.»

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران ایران همچنین روز شنبه گزارشی از راکت‌های «فجر» منتشر کرد که به گفته این خبرگزاری در جنگ گروه‌های مسلح فلسطینی با اسرائیل در نوار غره مورد استفاده قرار گرفته است.

کرانه باختری رود اردن در اختیار تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری محمود عباس است که از روند صلح با اسرائیل حمایت می‌کند. نوار غزه نیز در اختیار گروه رقیب آن، حماس، است که چند سالی است از سوی اسرائیل در حصر قرار گرفته و حماس راه مقابله با این کشور را درگیری نظامی می‌داند.

آيت‌الله علی خامنه‌ای روز ۲۴ مهرماه در ديداری با دبيرکل جهاد اسلامی فلسطين، جنگ با اسرائيل را يک «جنگ سرنوشت‌ساز» توصیف کرده بود که «بايد تکليف را نهايی کند».

XS
SM
MD
LG