لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۰

احضار معاون وزیر بهداشت به خاطر پرونده شیر آلوده، برنج مصنوعی و خمیر مرغ


یک وکیل دادگستری روز دوشنبه، ۱۰ آذر، از احضار معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان دارو و غذای این وزارتخانه به دادسرای کارکنان دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دلیل این شکایت به دستگاه قضا، عدم نظارت بر تولید برنج مصنوعی، شیر آلوده به پالم و خمیر مرغ عنوان شده است.

بنا بر این گزارش، مصطفی ترک همدانی، وکیل دادگستری، گفت که این احضار در پی شکایت تعدادی از وکلای دادگستری از او صورت گرفته‌است و او برای ادای توضیحات به دادسرای کارکنان دولت می‌رود.

بر اساس این گزارش، شماری از وکلا در ایران، روز ۲۵ مرداد با حضور در دادسرای کارکنان دولت از رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و رئیس سازمان غذا و دارو و همچنین رؤسای سابق سازمان استاندارد به دلیل استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی شکایت کرده بودند.

این شکایت توسط مصطفی ترک همدانی، پیمان حاج محمود عطار و فرشید رفیعی نائینی صورت گرفته و برای رسیدگی به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده بود.

این سه وکیل بر اساس قانون مواد خوراکی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی و قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی و مستند به قانون مجازات اسلامی در باب تقصیرات مامورین دولتی این شکایت را مطرح کرده بودند.

در عین حال، همشهری آنلاین در مهر ماه سال جاری خبر داده بود که تعدادی از وکلای دادگستری از معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و داروی آن وزارتخانه به دلیل «نداشتن نظارت بر تولید خمیرمرغ و خمیر برنج» به قوه قضائیه شکایت کرده‌اند.

پیش از این برخی اخبار حاکی از آن بود که برخی کارخانه‌ها در ایران برنج‌های نیم‌دانه را خمیر و با دستگاه آن را تبدیل به برنج معمولی یا همان دانه‌بلند می‌کنند و تحت عنوان برنج با کیفیت ایرانی به فروش می‌رسانند.

به نوشته خبرگزاری ایسنا، خمیر مرغی که در ایران تهیه می‌شود مایعی است حاصل از کوبیده شدن اسکلت باقیمانده از مرغ‌هایی که ران و سینه آنها جدا شده است و این خمیر هم‌چنین «سرشار از باقیمانده امعاء و احشاء حفره بطنی و صدری است.»

بنا بر این گزارش، خمیر مرغ در حال حاضر «ماده اصلی و پایه بسیاری از فرآورده‌های گوشتی در ایران را تشکیل می‌دهد.»

بحث مربوط به استفاده از روغن پالم (نخل) در محصولات لبنی نیز در ماه‌های اخیر خبرساز شد و رسانه‌های ایران به آن پرداختند. در همین ارتباط، رسانه‌ها روز ۲۵ مردادماه از قضایی شدن این پرونده خبر دادند.

در این ارتباط، مقام‌های ایران از این نوع محصول به عنوان «بدترین نوع چربی صنعتی» نام بردند.

از جمله به گزارش خبرآنلاین، حسن هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در مرداد ماه گفت که روغن پالم «به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات به بازار آمده نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.»

پس از آن اعلام شد که پنج شرکت لبنی که از روغن پالم استفاده می‌کردند، پلمپ شده‌اند.

با این همه، رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، و رئیس سازمان غذا و دارو، از افشای نام کارخانه‌های متخلف خودداری کرد و این عمل را «غیر شرعی» دانست.

این در حالیست که ماده ۴۳ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی می‌گوید: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به طور منظم اسامی کالاهای مجاز و غیر مجاز (خوردنی، آشامیدنی، آرایشی وبهداشتی) را جهت اطلاع عموم به نحو مقتضی اعلام کند.

XS
SM
MD
LG