لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

بریتانیا: برای دستیابی به توافق اتمی، امتیاز غیرعاقلانه به ایران داده نشد


فيليپ هاموند،‌ وزير امور خارجه بريتانيا،‌ روز شبه ۱۵ آذرماه در دهمين کنفرانس امنيتی منامه که توسط انستيتوی بين‌المللی مطالعات استراتژيک با همکاری وزارت امور خارجه بحرين برگزار می‌شود، نسبت به اعطای «امتیازات غیر عاقلانه» به ایران برای حل مناقشه هسته ای این کشور هشدار داد.

وزیر امور خارجه بریتانیا گفت: در مذاکرات هسته ای با ایران باید مداومت و پیوستگی را بر راحتی ترجیح داد.

وی اضافه کرد: ما بر سر موضع اصولی خود در مورد غنی‌سازی ايستاديم و در مقابل وسوسه دادن امتيازات غيرعاقلانه برای دست يافتن به يک توافق مقاومت کرديم.

دو هفته پیش ایران و آمریکا، بریتانیا،‌ فرانسه، چین، روسیه و آلمان، گروه ۱+۵، درمذاکرات خود در وین پس از یک هفته گفت وگوهای فشرده با تمدید مذاکرات هسته ای تا هفت ماه دیگر توافق کردند. هدف از تمديد این مذاکرات دستیابی به يک توافق جامع برای حل و فصل نهايی پرونده اتمی ايران و همچنین لغو کليه تحريم‌های خارجی عليه جمهوری اسلامی است.

چالش های بزرگ خاورمیانه

وزیر امور خارجه بریتانیا با بيان اين‌که نگرانی‌های کشورهای عربی خليج فارس، نگرانی‌های بريتانيا نيز است، گفت که ثبات در منطقه خليج فارس به معنی ثبات و امنيت در بريتانيا و اروپا است.

فیلیپ هاموند با تاکيد بر اين‌که همکاری‌های امنيتی و اقتصادی بسيار حائز اهميت است، از امضای توافقنا‌مه‌ای با وزير امور خارجه بحرين در حضور پادشاه اين کشور خبر داد که برپايه آن، ناوگان بريتانيايی در آب‌های بحرين حضور خواهد داشت.

او گفت که ناوگان بريتانيا بارها از بنادر و لنگرگاه‌ها در منطقه استفاده کرده و اين نشانگر همکاری تاريخی با شرکا در خليج فارس است.

فيليپ هاموند در بخش ديگی از سخنان خود، از وجود چالش‌هايی بزرگ در يمن، ليبی و عراق سخن گفت و افزود: «ما امروز با اسلام سياسی تندرو مواجه هستيم که هيچ ارتباطی با تمدن ندارد.»

او با اشاره به يکی از دستاوردهای بين‌المللی در سال جاری گفت:‌ «امسال جهان برای مقابله با گروه داعش بسيج شد. کشورهای بسياری با حضور نطامی خود عليه داعش سهم ايفا کردند. امارات متحده عربی بيش از ديگران اقدام به حملات هوايی کرد.»

وزیر امور خارجه بریتانیا همچنين به پيامدهای بحران سوريه اشاره کرد و گفت کشورهای منطقه، بيشترين بار از پيامدهای بحران سوريه را بر دوش کشيدند.

او افزود کشورهای عربی خليج فارس، مبالغ بسيار بزرگی را برای تعامل با وضعيت سوريه هزينه کردند که میزان آن به ۸ ميليارد دلار می‌رسد.

وزير امور خارجه بريتانيا، راه حل بحران در عراق و سوريه را، وجود دولت‌هايی قدرتمند دانست که بتوانند با چالش‌ها روبرو شوند.

او در عين حال درباره سوريه گفت: «عملکرد بشار اسد نشان می‌دهد که نمی‌تواند شريکی برای ما باشد.»

فلیپ هاموند همچنين از آنچه که «پيشرفت‌هايی که دولت عراق شاهد است» ناميد و توافق‌نامه‌هايی که دولت در بغداد با اقليم کردستان امضا کرد، استقبال کرد.

او گفت بايد اراده‌ای سياسی فراهم شود تا دولت عراق بتواند به وظايف خود عمل کند.

وزیر امور خارجه بریتانیا تاکيد کرد که بايد با جريا‌های ميانه رو در منطقه تعامل کرد چرا که مقابله با «عمليات وحشيانه» داعش، در اولويت قرار دارد.

او همچنين از نقش بحرين، عربستان سعودی و کويت در اقدام‌هايی که به منظور جلوگيری از «کمک مالی به تروريسم» برداشتند، تمجيد کرد.

ایران، همسایه ای «سخت»

فيليپ هاموند در بخش ديگری از سخنان خود، ايران را «همسايه‌ای سخت اما مهم» برای کشورهای منطقه توصيف کرد.

او گفت که برای حل و فصل پرونده اتمی ايران، نبايد از هيچ تلاشی فروگذار کرد اما در عين حال نبايد گرفتار معامله‌های خطرناک در اين زمينه شد.

وزیر امور خارجه بریتانیا تاکيد کرد: «بايد اطمينان حاصل کرد که برنامه اتمی ايران تنها کاربردی صلح آميز دارد و در عين حال نبايداز حمايت ايران از بشار اسد، غافل شد.»

او از وجود بی‌اعتماد به فعاليت‌های اتمی ايران سخن گفت و افزود که حل و فصل اين پرونده و رسيدن به اعتماد، می‌تواند بازتابی مثبت بر کل منطقه داشته باشد.

وزير امور خارجه بريتانيا گفت: «ايران بايد با کشورهای منطقه برای يافتن راه حلی برای مشکلات، مشارکت کند نه اينکه خود بخشی از بحران باشد.»

او خاطرنشان کرد: «جنگ عليه داعش فرصتی برای ايران به منظور اثبات اين مساله به وجود آورده است.»

وزير امور خارجه بريتانيابه اوضاع در يمن نيز پرداخت و گفت همه طرف‌ها از جمله ايران به منظور پايان دادن به بحران امنيتی در اين کشور، بايد تعاملی سازنده داشته باشند.

فيليپ هاموند، به تحولات اخير در بيت‌المقدس نيز اشاره کرد و گفت اين تحولات نشان می‌دهد راه حل برپايی دو کشور اسرائيلی و فلسطينی بسيار ضروری است، هرچند که افق اين راه‌حل، دو به نظر برسد.

او تاکيد کرد که بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل و محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، بايد برای ادامه مذاکرات به منظور يافتن راه حلی دائم برای مناقشه اسرائيلی-فلسطينی، تلاش کنند.

وزير امور خارجه بريتانيا، منطقه خاورميانه را، آکنده از مشکلات دانست و تاکيد کرد: «شکوفايی اقتصادی می‌تواند امنيت پايدار را بنا کند.»

XS
SM
MD
LG