لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۱

کیهان: تازه به دوران رسيده ها، تازه ترين لقب دولت به منتقدان


روزنامه های شهروند، آرمان، آفتاب يزد، ابرار، ابتکار، اعتماد، افکار، ايران، تعادل، شرق، جام جم، جهان صنعت، فرهيختگان، کار و کارگر، و مردمسالاری از سخنان حسن روحانی استقبال کرده و اغلب ضمن اختصاص عکس يک خود به رئيس دولت يازدهم، بخش هايی از سخنان وی را در تيتر يک يا يکی از تيترهای اصلی صفحه يک شماره دوشنبه خود منتشر کرده اند.

روزنامه شهروند در تيتر يک شماره دوشنبه خود ضمن انتشار گزارشی درباره مراسم رسمی روز دانشجو، از قول حسن روحانی خطاب به دانشجويان نوشته است: «عهد ما با شما شکستنی نيست.»

روزنامه اطلاعات نيز در تيتر يک خود از قول حسن روحانی نوشته است: «دولت از سياست خود درباره دانشگاه ها عقب نشينی نمی کند.»

برخی از روزنامه نزديک به اصولگرايان از جمله کيهان، جوان، وطن امروز، سياست روز، و رسالت ضمن انتقاد به بخش هايی از سخنان حسن روحانی در روزنامه دانشجو، به نحوه برگزاری مراسم روز دانشجو نيز انتقاد کرده اند.

روزنامه رسالت در تيتر يک شماره دوشنبه خود از قول احمد توکلی نماينده اصولگرای مجلس نهم نوشته است: «لغو سخنرانی منتقدان با اعتدال و قانون نمی خواند.»

روزنامه کيهان در تيتر يک و سرمقاله شماره دوشنبه خود از سخنان رئيس جمهوری اسلامی در روز دانشجو انتقاد کرده و با تاکيد براينکه «دولت تدبير از خجالت منتقدان در آمد»، نوشته است: «تازه به دوران رسيده ها، تازه ترين لقب دولت به منتقدان» است.

روزنامه جوان به رغم انتشار گزارشی درباره سخنرانی شماری از چهره های اصولگرا دذر دانشگاه های مختلف، از «غيبت تشکل های دانشجويی» نزديک به اصولگرايان در مراسم رسمی روز دانشجو انتقاد کرده و از آنها به عنوان «غايبان مراسم روز دانشجو» نامبرده و درعين حال نوشته است: «طراحان برگزاری ۱۶ آذر بر اصولگرا و اصلاح طلب خواندن تشکل های دانشجويی اصرار داشتند.»

روزنامه ايران از ارائه گزارش اقتصادی حسن روحانی در هنگام ارائه لايحه بودجه به مجلس خبر داده و از قول رئيس دولت يازدهم نوشته است: «تورم تا پايان سال زير۲۰ درصد می‌رسد.»

روزنامه اعتماد عکس يک شماره دوشنبه خود را به استقبال دانشجويان از سخنرانی مصطفی معين وزير علوم دوره اصلاحات و علی مطهری و شماری از چهره های اصلاح طلب در مراسم روز دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران اختصاص داده است.

روزنامه خراسان در تيتر يک خود گزارشی از «۱۶ آذر داغ در دانشگاه ها» منتشر کرده و نوشته است: «مراسم های بزرگداشت روز دانشجوی امسال،با شور و حرارت بيشتری نسبت به سالهای قبل در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور برگزار شد.»

روزنامه کسب و کار آز آلودگی بخشی از سيب های موجود در بازار ايران به «پارافين» «واکس غير استاندارد ميوه» گزارش داده و نوشته است: «در تازه‌ترين واکنش‌ها به استفاده از پارافين در محصولات مرکباتی، وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعيه‌ای بر اين موضوع تاکيد کرده است که سيب ايرانی نيازی به استفاده از واکس ندارد.»

حسن روحانی خطاب به دانشجويان: «عهد ما با شما شکستنی نيست»

روزنامه شهروند در تيتر يک شماره دوشنبه خود ضمن انتشار گزارشی درباره مراسم رسمی روز دانشجو، نوشته است: حسن روحانی روز يک شنبه «در ميان تشويق و شعارهای پياپی دانشجويان با بيان اين‌که ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجويی است»، گفت: اين جنبش فراتر از حزب و جناح و خط است»» و البته «عده‌ای بوده‌اند و هنوز هستند که شايد جنبش دانشجويی را باور نکرده بودند و اگر می‌ديدند از سر نفرت روی برمی‌گرداندند اما امروز روزگاری نيست که کسی جنبش دانشجويی را منکر شود گرچه برخی می‌خواهند جنبش دانشجويی را به فضای خاصی منحصرکنند.»

به نوشته اين روزنامه، حسن روحانی همچنين گفت که «دکتر فرهادی ادامه‌دهنده راه و مسير عزيزان پيشين خود در دولت يازدهم خواهد بود. همان راهی که بنا بود ميلی‌منفرد طی کند و نگذاشتند. بنا بود دکتر توفيقی ادامه دهد و نگذاشتند، دکتر فرجی‌دانا آمد و برعهده گرفت. ادامه راه برای دکتر فرجی‌دانا ممکن نشد. همان راهی که دکتر نجفی ادامه داد. همان راه را قرار بود دکتر احمدی ادامه دهد و همان راه را قرار بود دکتر دانش‌آشتيانی ادامه دهد. امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.»

روزنامه شهروند از قول حسن روحانی نوشته است: «عهد ما با شما شکستنی نيست» و «اين دولت در همه زمينه‌ها به مردم داده به قولش پايبند است. هرکجا که منافع ملی، مصالح ملی، امنيت ملی و حقوق ملت ما در پيش باشد و بدانيم راهی که می‌رويم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است نه از انتقاد و نه از تخريب می‌ترسيم و نه از فرياد و سروصدايی باک داريم.»

اين روزنامه همچنين از قول رئيس جمهوری اسلامی نوشته است: «صدها و هزاران شرکت، امروز منتظر شرايط آينده‌ای هستند که بتوانند وارد ايران شوند و کشور را از لحاظ سرمايه‌گذاری و سرمايه‌های موردنظر تأمين کنند، حالا اقليتی داريم که از اين وضع خيلی خوشحال نيستند آنها هم انشاء‌الله از منافع زودگذرشان بگذرند، سياست خارجی ما هرچه موفق باشد به نفع مردم و ثبات کشور است. يک عده تازه به دوران رسيده که البته ما به آنها هم احترام می‌گذاريم، نمی‌خواهد اين‌قدر نسبت به آينده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل نگران باشند.»

مطهری و معين در مراسم ۱۶ آذر دانشکده فنی؛ رفع حصر، آزادی زندانيان سياسی

روزنامه اعتماد عکس يک شماره دوشنبه خود را به استقبال دانشجويان از سخنرانی مصطفی معين وزير علوم دوره اصلاحات و علی مطهری و شماری از چهره های اصلاح طلب در مراسم روز دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران اختصاص داده است.
رضوانه رضايی‌پور، خبرنگار روزنامه اعتماد نوشته است:«اميد، نشاط، پويايی. آنهايی که روز

يک شنبه از خيابان ۱۶ آذر می‌گذشتند، تحقق اين وعده دولت يازدهم را به چشم ديدند. خيل دانشجويانی که مشتاقانه به سمت دانشکده فنی می‌شتافتند؛ دانشجويانی که طی چند سال گذشته غير از آنچه از دانشگاه‌ها انتظار داشتند شاهد بودند» و ازدحام جمعيت تا آنجا بود که «انجمن اسلامی دانشگاه که متولی برگزاری اين مراسم بود با وعده نصب ويدئوپروژکتوری در راهروها و سالن شهيد رجب‌بيگی، مجبور به راضی نگه داشتن جمعيت هزار نفری دانشجويانی شد که به دليل کمبود جا پشت در مانده بودند. نيم ساعت مانده تا شروع مراسم، سالن جای سوزن انداختن هم نبود.»

اين روزنامه با اشاره به اينکه پخش سرود «ای ايران» و «ايران، ‌ای سرای اميد» و همخوانی حاضران در مراسم «جلوه‌ وصف‌ناپذيری از اميد و نشاط در دانشگاهيان را در فضای تالار ايجاد کرد.»، تاکيد کرده است که «دانشجويان دانشگاه تهران روز دانشجوی امسال را بسيار متفاوت از سال‌های گذشته و حتی متفاوت‌تر از سال قبل تجربه کردند» و «دختران و پسران دانشجو با عکس‌هايی از خاتمی، شريعتی و مصدق» در دست داشتند.

روزنامه اعتماد با تاکيد براينکه «دانشجويان هنوز هم مطالبات خاص خود را دارند»، نوشته است: « رفع حصر» از جمله مطالباتی است که روز يک شنبه نيز در شعارهای دانشجويان بيش از همه خودنمايی می‌کرد و با ورود علی مطهری نيز دانشجويان «سالن يک‌صدا شعار "زندانی سياسی آزاد بايد گردد" را سر دادند و شعارهايی همچون «دانشجو می‌ميرد ذلت نمی‌پذيرد»، «بسيجی واقعی همت بود و باکری»، «فرجی فرجی، دانای مظلوم ما»، و... در تالار شهيد چمران طنين انداز شد.

به نوشته اين روزنامه «جمعيت حاضر و مشتاق» ابتدا «پای صحبت‌های علی مطهری نماينده تهران در مجلس نشسيت و «با سخنان علی مطهری هر لحظه به وجد می‌آمدند و بارها با تشويق‌های خود مهر تاييدی بر بيان چندين باره مطالبات خود از زبان وی، می‌زدند. حرفی که مطهری می‌زد، جملگی آنچه بود که در پلاکاردهای همراه حاضرين در تالار نوشته شده بود. او اما نه برای کسب جايگاه بلکه برای احساس مسووليتی که خود عنوان کرده اين صحبت‌ها را بر زبان جاری ساخت.»

اين روزنامه همچنين درباره سخنرانی مصطفی معين در همين مراسم نوشته است: «وزير دولت اصلاحات نيز که در بين دانشگاهيان هنوز هم از محبوبيت بالايی که ناشی از عملکرد موفق او در تصدی وزارت علوم بوده، برخوردار است، مورد استقبال ويژه دانشجويان قرار گرفت.»

به گزارش اعتماد «مصطفی معين که بعد از چندين سال دوری از دانشگاه و دانشگاهيان در چنين مراسمی حضور می‌يافت، از اقداماتی گفت که طی وزارت وی بر نهاد علمی کشور اتفاق افتاد؛ دوران وزارتی که هرچند برخی ماجرای ستاره‌دار شدن دانشجويان را به زمان تصدی وی بر وزارت علوم مربوط می‌دانند اما وی باز هم آن را مردود دانسته و حرف‌هايی را به زبان راند که به گفته خود بيان آنها در نظر برخی جرم است.»

خبرنگار اعتماد درعين حال نوشته است: «اين مراسم بدون حاشيه نيز نبود. اين‌بار دوربين صدا و سيما با شعار دانشجويان به بيرون هدايت شد و از حضور بعضی خبرگزاری‌ها در اين مراسم که بدون هماهنگی قبلی صورت گرفته بود، ممانعت به عمل آمد.»

«شانزده آذر داغ دانشگاه ها»

روزنامه خراسان در تيتر يک خود گزارشی از «۱۶ آذر داغ در دانشگاه ها» منتشر کرده و نوشته است: «مراسم های بزرگداشت روز دانشجوی امسال،با شور و حرارت بيشتری نسبت به سالهای قبل در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور برگزار شد.»

به نوشته اين روزنامه «کانون نشست های داغ دانشجويی روز گذشته در دانشگاه مادر يعنی دانشگاه تهران بود» و «در روزی که کمتر از گذشته فضای امنيتی و سخت گيری های ورود و خروج به دانشگاه تهران قابل لمس بود تشکل بسيج دانشجويی در تالار فردوسی دانشکده ادبيات فارسی و با سخنرانی غلامعلی حدادعادل و سعيد جليلی برگزار شد، و مراسم انجمن اسلامی دانشجويان نيز در تالار چمران دانشکده فنی يعنی همان مکانی که شريعت رضوی، بزرگ نيا و قندچی شصت و يک سال قبل به دست عوامل شاه به شهادت رسيدند» با سخنرانی علی مطهری و مصطفی معين برگزار شد.

روزنامه خراسان همچنين نوشته است: «در سالن فردوسی که پذيرای اعضای بسيج دانشجويی بود، پرچم های ايران، ياحسين، مرگ بر آمريکا و پرچم حزب الله لبنان به همراه پلاکاردهايی که روی آنها نوشته شده بود خاک می خوريم اما خاک نمی دهيم، دانشجو نبايد طعمه سياست بازها شود، تا مبارزه هست ما هستيم، با صهيونيستها مقابله می کنيم و ... به چشم می خورد و در سالن چمران که پذيرای دانشجويان حامی انجمن اسلامی شده بود پرچم های ايران و پرچم هايی به چشم می خورد که هماهنگ با رنگ پارچه های قرار داده شده در پشت سن ديده می شد و عکس هايی از روحانی، خاتمی، طالقانی، شريعتی و ... نيز در دستان دانشجويان بود و هر از چندی شعارهايی در حمايت از اين افراد سر می دادند.»

به گزارش روزنامه خراسان «مراسم بسيج دانشجويی حدود نيم ساعت زودتر آغاز و پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ترانه ای ازحامد زمانی و سپس کليپی از برنامه سال گذشته بسيج در روز ۱۶آذر پخش شد و سپس حجت الاسلام ميرباقری به بيان انتظارات از دانشجو پرداخت و گفت : دانشجوی امروز بايد بتواند در تغييرات بين المللی و جهانی اثرگذار باشد زيرا نرم افزار کدخدای جهان شکست خورده و بايد دانشگاه ما نرم افزارهايی توليد کند که در جامعه جهانی عملياتی باشد.»

اين روزنامه نوشته است: «درآن سو نيز مراسم انجمن اسلامی پس از قرائت قرآن و سرود جمهوری اسلامی با پخش ترانه ياردبستانی آغاز شد و در ادامه کليپی از روند تغيير و تحولات در وزارت علوم به نمايش درآمد و شعارهايی همچون دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد شعارهايی بود که حاضران با آنها به استقبال سخنان علی مطهری نماينده مردم تهران در مجلس به عنوان اولين سخنران اين مراسم رفتند.»

روزنامه خراسان نوشته است: «علی مطهری که بخش های مختلفی از سخنانش با تشويق حضار همراه بود»، طی سخنانی گفت که «يکی از برداشت های غلط نسبت به انقلاب اين است که برخی اصل ولايت فقيه را محصورکننده آزادی بيان می دانند در حالی که بايد بگويم مشکل در برخی ولايتمداران است نه ولايت فقيه؛ چراکه ولی فقيه چنين اعتقاداتی ندارد. البته در انتقاد بايد جايگاه ولايت فقيه را حفظ کرد؛ چرا که ولايت فقيه ولايت مکتب است ولايت فقه حاکم است نه ولايت شخص.»

واکنش اصولگرايان؛ ۱۶ آذر را اصلاح طلبان بردند

روزنامه کيهان در تيتر يک شماره دوشنبه خود با انتقاد از سخنان حسن روحانی نوشته است:« دولت تدبيراز خجالت منتقدان درآمد» و «تازه به دوران رسيده ها، جديدترين لقب دولت به منتقدين» است.

اين روزنامه تاکيد کرده است که «مراسم روز دانشجو درحالی برگزار شد که سخنرانی برخی از منتقدين دولت از جمله حسين شريعتمداری، حميد رسايی و محمود نبويان در دانشگاه ها لغو شد.»

حسين شريعتمداری، نماينده رهبر جمهوری اسلامی در کيهان، همزمان در سرمقاله ای با تيتر «روز شناسنامه دار»، حسن روحانی را به خاطر سخنانش در روز دانشجو مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: «آقای روحانی در مراسم روز يک شنبه، بار ديگر به منتقدان دولت تاختند و علاوه بر واژه هايی نظير؛ بی سواد، برويد به جهنم، ناآگاه به مسائل جهان، بی شناسنامه و... اين بار منتقدان سياست خارجی دولت خود را "تازه به دوران رسيده" ناميد.»

سرمقاله نويس کيهان همچنين از تاکيد حسن روحانی برای تداوم سياست های دولت درباره دانشگاه ها و ادامه راه رضا فرجی دانا وزير پيشين علوم از سوی محمد فرهادی وزير فعلی علوم نوشته است: اظهارات حسن روحانی «ناديده گرفتن جايگاه و رسالت مجلس در قانون‌اساسی» و «بی‌احترامی به رأی ملت است که نمايندگان مجلس را برگزيده‌اند»، ضمن اينکهمحمد فرهادی «به يقين با بقيه گزينه‌ها تفاوت ماهوی دارد و علاوه بر سوابق ايشان، اظهارنظر صريح وی که فتنه را خط قرمز می‌دانند نشان می‌دهد مانند بقيه گزينه‌ها نيست.»

نماينده رهبر جمهوری اسلامی در کيهان با انتقاد ازاينکه حسن روحانی در سخنرانی روز دانشجو عليه آمريکا سخنی نگفت، نوشته است: «از جناب روحانی به عنوان رئيس قوه مجريه انتظار آن بوده و هست که با توجه به اطلاعات ايشان از نقشه راه دشمن در مراسمی نظير همايش ديروز، خط حرکت جنبش دانشجويی را تشريح و به عنوان شناسنامه و هويت اين جنبش يعنی مقابله با توطئه‌ها و کينه‌توزی‌های آمريکا و متحدانش بر آن تاکيد ورزند و ظرفيت عظيم جنبش دانشجويی را به نفع کفه خودی در مذاکرات عليه دشمن بسيج کنند.»

همزمان روزنامه جوان از سخنرانی شماری از اصولگرايان از جمله غلامعلی حدادعادل، سعيد جليلی، عباس سليمی نمين و محمدحسين صفار هرندی در دانشگاه ها خبر داده است.
به نوشته اين روزنامه غلامعلی حدادعادل و سعيد جليلی به دعوت بسيج دانشجويی به مناسبت ۱۶ آذر در در دانشکده ادبيات سخنرانی کردند و عباس سليمی‌‌ نمين نيز سخنران مراسم ۱۶ آذر دانشگاه صنعتی اميرکبير بود و محمدحسين صفار هرندی، وزير ارشاد اسلامی در دولت محمود احمدی نژاد،نيز در همايشی با عنوان «دانشگاه تراز دهه پيشرفت و عدالت» در تالار حکمت دانشگاه گيلان سخنرانی کرده است.

روزنامه جوان همچنين گزارش داده است که غلامعلی حدادعادل طی سخنانش جنبش دانشجويی ايران در سال های پس ۷۶ را وابسته به آمريکا توصيف کرده و گفته است: «بعد از سال‌های ۷۶ امريکايی‌ها و سازمان سيا برنامه‌ای را برای دانشگاه‌های ايران طراحی کردند، آنان در تلاش بودند تا به نام ۱۶ آذر دانشجويان را در مقابل نظام اسلامی قرار دهند.»

به نوشته اين روزنامه، اين نماينده اصولگرا با اشاره به اينکه «سؤالی که در مجامع دانشجويی مطرح می‌شود آن است که چرا جمهوری اسلامی با آمريکا کنار نمی‌آيد»، گفته است:« اگر سرمقاله برخی از روزنامه‌ها را بررسی کنيم، خواهيم ديد که آنها رسماً به استقبال آمريکا رفته‌اند»، اما «محال است جلوی آمريکايی‌ها فرش قرمز پهن کنيم.»

روزنامه جوان، نزديک به سپاه پاسداران، درعين حال از «تشکل‌های دانشجويی نزديک به اصولگرايان» به عنوان «غايبان» مراسم رسمی روز دانشجو ياد کرده است که با سخنرانی حسن روحانی برگزار شد، و نوشته است: مراسم روز ۱۶ آذر نشان داد که اصلاح طلبان با «ابزار فشاری به نام رسانه‌های زنجيره‌ای توانسته‌اند تا حدود بسياری موفق به پياده‌سازی اهداف خود در فضاهای آموزشی و علمی» شده اند.

اين روزنامه با تاکيد برآنچه «انحراف» روز دانشجو سال ۹۴ توصيف کرده، نوشته است: «انحراف در نفس و هدف برگزاری مراسمی که با اهداف مشخص شده نظير استکبارستيزی و مقابله با ترفندهای نظام سلطه بوده و جايگزين کردن اولويت‌های حزبی وگروهی نظير "آزادی زندانيان سياسی" و "بازگشت اصلاح‌طلبان به قدرت" در شعارهای دانشجويان وابسته به اين جماعت و سخنان برخی از سخنرانان نشانه دار اين جريان در طول دوسال اخير به خوبی مشهود است.»

روزنامه جوان درعين حال «طراحان مراسم ۱۶ آذر را متهم کده است که «بر اصولگرا و اصلاح‌طلب خواندن تشکل‌های دانشجويی» اصرار دارند و نوشته است:«برچسب‌های حزبی بر فعاليت‌های دانشجويی آفتی است که همواره بايد از آن احتراز کرد و اجازه نداد که دانشگاه باشگاه احزاب شود.»

وعده روحانی برای کاهش تورم به زير ۲۰ درصد

روزنامه ايران از ارائه گزارش اقتصادی حسن روحانی در هنگام ارائه لايحه بودجه به مجلس خبر داده و از قول رئيس دولت يازدهم نوشته است: «تورم تا پايان سال زير۲۰ درصد می‌رسد.»

اين روزنامه با اشاره به اينکه «روز يک شنبه لايحه بودجه سال ۹۴ توسط رئيس جمهوری به مجلس ارائه شد»، نوشته است: «حسن روحانی دومين لايحه تدوين شده در دولت يازدهم را نيز در موعد مقرر تحويل مجلس داد تا نمايندگان فرصت کافی برای بررسی دقيق‌تر سند يک‌ساله کشور داشته باشند. موضوعی که در سال‌های گذشته و در دولت‌های نهم و دهم به يک مطالبه جدی بدل شده بود و در هيچ کدام از ۸ سال مورد اشاره لايحه بودجه بدون تأخير راهی بهارستان نشد.»

روزنامه ايران درباره ويژگی های لايحه بودجه سال ۹۴ نوشته است که اين لايحه «با رقمی بالغ بر۸۳۷ هزار ميليارد تومان بسته شده که نسبت به رقم ۸۰۳ هزار ميليارد تومانی سالجاری حدود ۳۵ هزار ميليارد تومان رشد دارد و بودجه عمومی لايحه نيز با رشد حدود ۳۲ هزار ميليارد تومانی نسبت به سالجاری به ۲۶۷ هزار ميليارد تومان رسيده است.»
همچنين «قيمت نفت در لايحه ۷۲ دلار و نرخ ارز ۲۸۵۰ تومان در نظر گرفته شده است.

درآمدهای نفتی ۲۴ هزار ميليارد تومان است که نسبت به بودجه ۲۷.۵ هزار ميليارد تومانی سالجاری کاهش يافته و نشانه ای از کاهش وابستگی به نفت در بودجه است. اعتبارات عمرانی هم از ۴۳ هزار ميليارد تومان سال جاری به ۴۸ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است.

به گزارش روزنامه ايران، حسن روحانی پيش از تقديم لايحه بودجه، طی سخنانی عملکرد يک‌ساله اقتصادی دولت خود را تشريح کرد و از جمله گفت: «سال گذشته اعلام کردم اولين اولويت ما کاهش تورم و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور است و در اين راه به جای کنترل دستوری قيمت‌ها و اتخاذ راهکارهای موقتی که به صورت مکرر در فضای اقتصادی کشور امتحان شده بود، سعی کرديم با کنترل عوامل ايجاد تورم يعنی کنترل رشد پايه پولی و همچنين کنترل انتظارات تورمی، تورم را کاهش دهيم» و حتی هنگامی که «سال قبل در همين ايام هدف تورمی ۳۵ درصدی را برای پايان سال ۹۲ و ۲۵ درصدی را برای پايان سال ۹۳ اعلام کردم، در آن شرايط برخی معتقد بودند که به اين اهداف نخواهيم رسيد، اما ما به هدف ۳۵ درصدی در پايان سال ۹۲ رسيديم و اکنون مدتی است که به هدف تورم ۲۵ درصدی دست يافته‌ايم و پيش‌بينی می‌کنيم تورم در پايان سال (۹۳) به طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از ۲۰ درصد باشد.»

روزنامه ايران همچنين از قول حسن روحانی نوشته است: «آمارها نشان می دهد که صادرات غير نفتی در پايان آبان به ۳۱.۵ ميليارد دلار رسيده است که از رشد ۱۹.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل حکايت می کند. اميدواريم با ادامه اين روند تا پايان سال صادرات غير نفتی از مرز ۵۰ ميليارد دلار بگذرد»، ضمن اينکه «درصد تحقق درآمدهای مالياتی از ۷۴ درصد در ۷ ماهه اول سال ۹۲ به ۹۷ درصد در ۷ ماهه سال جاری، افزايش يافته است.»
رئيس دولت يازدهم با اشاره به اينکه «در سال ۹۳ ، ۲۷.۵ ميليارد دلار درآمد نفتی در بودجه درنظر گرفته شده و اين رقم برای سال ۹۴ به ۲۴ ميليارد دلار رسيده است»، تاکيد کرد که «نسبت درآمدهای غيرنفتی به کل منابع عمومی از ۴۷ درصد سال ۹۳ به ۵۳ درصد افزايش يافته است و سهم درآمدهای عمومی در تامين از ۶۷.۲ در سال ۹۳ به ۷۲.۶ درصد افزايش می‌يابد.»

به نوشته روزنامه ايران، حسن روحانی درجريان ارائه لايحه بودج سال ۹۴ به مجلس از «سه راهکار» دولت « برای جبران کاهش قيمت نفت» نيز خبر داد و گفت که «کنترل افزايش هزينه‌های جاری، افزايش درآمدهای غيرنفتی و استفاده از ابزار صندوق توسعه ملی» از راهکارهای دولت برای جبران کاهش قيمت نفت است.

ماجرای «سيب های آلوده» ؛هشدار وزارت بهداشت، انکار جهادکشاورزی

روزنامه کسب و کار آز آلودگی بخشی از سيب های موجود در بازار ايران به «پارافين» «واکس غير استاندارد ميوه» گزارش داده و نوشته است: «در تازه‌ترين واکنش‌ها به استفاده از پارافين در محصولات مرکباتی، وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعيه‌ای بر اين موضوع تاکيد کرده است که سيب ايرانی نيازی به استفاده از واکس ندارد.»

به نوشته اين روزنامه در اطلاعيه وزارت جهاد کشاورزی آمده است که «ايران يکی از کشورهای مهم صادرکننده سيب در دنياست و سالانه به‌طور متوسط حدود ۳۰۰ هزار تن از اين محصول به کشورهای ديگر صادر می‌شود اما تاکنون گزارشی درباره ارجاع محصول صادراتی به کشور به دليل استفاده از واکس ميوه ارائه نشده است.»

روزنامه کسب و کار از «سيب‌های پارافينی» به عنوان ميوه‌هايی نامبرده است که «مسئولان عنوان می‌کنند توليدکنندگان مرکبات برای بازارپسندی از پارافين غيرسمی برای براقی آن استفاده می‌کنند ولی برخی کشاورزان از واکس زدن ميوه‌ها گلايه دارند و حتی آلودگی مواد شيميايی آن را مطرح کرده‌اند» و حتی به‌تازگی حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزير بهداشت، نيز به مردم توصيه کرده است که «سيب را با پوست مصرف نکنند» و معتقد است که «مصرف مواد شيميايی روی ميوه‌ها مشکل جديدی نيست، در واقع سال‌هاست که از مواد شيميايی بر روی ميوه‌ها استفاده می‌کنند و کمتر محصولی يافت می‌شود که از سم و کود در آن استفاده نشده باشد.»

شادی شفيعی گزارش نويس روزنامه کسب و کار با اشاره به «ويدئويی در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود و در آن حکايت از اين است که برای درخشندگی سيب قرمز به پوست آن پارافين می‌زنند»، نوشته است: «گويا مانند سال‌های نه‌چندان دور با خيال آسوده سيب را با پوست خورد و انتظار پوستی خوش آب و رنگ را داشت»، اما وزارت جهادکشاورزی در اطلاعيه خود درباره اين ويدئو اعلام کرده است که اين ويدئو «در صورت مربوط بودن به ايران و صحت موضوع، واکس طبيعی خود ميوه سيب است که به صورت طبيعی روی محصول وجود دارد و هيچ ضرری برای انسان ندارد.»

برخلاف اطلاعيه وزارت جهاد کشاورزی، مهدی اسماعيل‌زاده، پژوهشگر مواد غذايی و محصولات ارگانيک درباره واکس زدن به ميوه‌هايی همچون سيب به روزنامه کسب و کار گفته است: «چند وقتی می‌شود که برای بازارگرمی روی ميوه‌هايی مانند سيب و خيار واکس‌هايی برای افزايش جلا و ماندگاری زده می‌شود. درصورتی که اين کار در هيچ کجای دنيا مرسوم نيست.»

اين پژوهشگر مواد غذايی و محصولات ارگانيک با تاکيد براينکه «پارافين از مشتقات نفت است و به همين دليل شکی در سرطان‌زا بودن آنها نيست»، گفته است: «متاسفانه برخی افراد سودجو اين موضوع را باب کردند برای جلا دادن به ميوه از پارافين غيرخوراکی و سرطان‌زا استفاده می‌کنند. در صورتی که در گذشته تنها روی پرتقال اين کار را انجام می‌دادند. طبيعتا کسی پوست پرتقال را نمی‌خورد اما خيلی‌ها سيب و خيار را با پوست می‌خورند.»
روزنامه کسب و کار از قول مهدی اسماعيل‌زاده نوشته است:«استفاده از اين واکس تنها نما به ميوه می‌دهد و تمام آب محصول را می‌گيرد» و «زمانی که چنين ميوه‌هايی را پوست می‌کنيد، داخل آن آبدار نيست و خشک است. يکی از ويژگی‌های واکس‌های پارافين اين است با وجود نمای زيبايی که به ميوه می‌دهد از درون آب ميوه را می‌کشد و هيچ طعم و مزه خوبی ندارد.

مهدی اسماعيل‌زاده درباره نيترات‌دار بودن ميوه‌هايی مانند سيب و خيار و اظهارات وزير بهداشت درباره اين ميوه ها نيز گفته است: «با وجود آنکه وزير بهداشت درباره خيار و سيب صحبت کرده است اما تمام ميوه‌هايی که با آب فاضلاب آبياری و از کودهای شيميايی غيراستاندارد و فراوان رشد يافته‌اند، دارای نيترات هستند که برای بدن بسيار مضر است و شامل چند ميوه محدود نخواهد شد.»

محمدحسين محمدی، عضو انجمن کودهای آلی و زيستی و مشاور اقتصادی سازمان نظام مهندسی کشاورزی تهران نيز درباره استفاده از واکس پارافين بر روی برخی ميوها از جمله سيب، به روزنامه کسب و کار گفته است: «در تمام دنيا برای اينکه ميوه دارای قارچ و باکتری نشود از يکسری واکس استفاده می‌کنند اما در ايران به دليل اينکه در اين زمينه نظارت نمی‌شود از واکس‌های غيراستاندارد چينی و آغشته به پارافين استفاده می‌کنند که مضر هستند و می‌توانند خسارت‌های جبران‌ناپذير ايجاد کنند که اين موضوع بيشتر برای نگهداری چند ساله ميوه‌ها استفاده می‌شود اما در ايران برای ميوه‌های تازه خوری نيز جهت نما پيدا کردن، استفاده می‌شود و نبايد چنين اتفاقی رخ دهد.»

يک کشاورز دماوندی نيز بل اشاره به «فروش دو برابر قيمت سيب های پارفينی در بازار» به اين روزنامه گفته است: «ما که زمان چيدن سيب‌ها را رعايت می‌کنيم و ميوه خوب دست مردم می‌دهيم بايد محصولاتمان را کيلويی ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان بفروشيم ولی توليد‌کنندگان سيب‌های واکسی، محصول خود را دو برابر می‌فروشند چون سيب‌های آنان براق‌تر و خوش‌رنگ‌تر است.»

اين کشاورز با تاکيد براينکه «ما از واکس زدن ميوه‌ها به‌ويژه سيب گلايه داريم»، گفته است: خودم «چندين تن سيب توليد می‌کنم هميشه سعی کرده‌ام وقتی ميوه‌ها، ‌کاملا می‌رسد برای چيدن و فروش آن اقدام کنم ولی برخی توليدکنندگان مرکبات، سيب را زودتر از زمان برداشت می‌چينند و با واکس زدن، رنگ سيب‌ها را به رنگ قرمز براق تبديل و به بازار عرضه می‌کنند» چرا که «فروش ميوه‌های واکس زده به دو برابر قيمت در بازار رايج است.»

XS
SM
MD
LG