لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

رفسنجانی: تنها گاهی قطعاتی از کوه یخ فسادها به مردم گفته می‌شود


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران روز سه‌شنبه ۲۵ آذر گفت که دولت حسن روحانی نمی‌تواند «عمق مشکلات به ارث برده» را به مردم گزارش کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اکبر هاشمی رفسنجانی افزود: «فقط گاهی قطعاتی از کوه یخ غرق در دریای فسادها گفته می‌شود و برای جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان، از بیان همه مسایل پرهیز می‌شود.»

وی تصریح کرد: «علی‌رغم همه افراط‌کاری‌هایی که تندروها برای ایجاد وقفه در کارها انجام می‌دهند، دولت با اندیشه اعتدالی که تدین شرط آن است، در برخورد با مخالفینی که لباس نقد می‌پوشند، نجابت به خرج می‌دهد.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام شیوه ارائه گزارش دولت به مردم درباره «مفاسدی» که به گفته او «صدای همه را بلند کرده» را شیوه‌ای برخاسته از شعار اعتدال خواند.

آقای هاشمی رفسنجانی روز چهارشنبه ۹ مهر نیز «آمار رسمی تخلفات» دولت پیشین ایران را «تأسف‌برانگیز» خوانده و گفته بود، کسانی که همه اقدامات آن دولت را با همه «رسوایی‌ها و فسادها» تقدیس می‌کردند، امروز در مقابل هر برنامه دولت حسن روحانی فریاد «وا اسلاما» سر می‌دهند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز سه‌شنبه نیز تصریح کرد: «کسانی که بدترین اوضاع را به عنوان ارث برای دولت برجای گذاشته‌اند و آنها که در مقابل فسادهای سابق سکوت و حتی گاه حمایت کرده‌اند، امروز انتظار دارند که مردم فریب شعارهای افراطی آنها را بخورند و با آگاهی به تجاهل کشانده شوند.»

طی سال‌های اخیر گزارش‌های زیادی درباره تخلف‌های مالی دولت محمود احمدی‌نژاد منتشر شده‌است. از جمله محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، ۱۸ آذر ماه از کشف تخلفات مالی مدیران دولت محمود احمدی‌نژاد و دستگیری ۲۰ مدیر میانی آن دولت خبر داده بود.

برخی از اصولگرایان و نزدیکان آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اما همچنان از دولت آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کنند.

رضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، ۱۱ شهریور گفته بود که نباید در خصوص دولت محمود احمدی‌نژاد که او آن را «دوره هشت ساله اصولگرایی» نامیده‌است، سیاه‌نمایی شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز پنجم شهریور در دیدار با اعضای هیات دولت روحانی گفت که انتقاد از دولت‌های گذشته «نباید حالت اغراق‌آمیز و تخریب» پیدا کند، زیرا در روحیه مردم تاثیر بد می‌گذارد و آنان را نسبت به آینده نیز نامطمئن می‌کند.

ابراز نگرانی از «تلاش برای القای شکاف بین پیروان مذاهب» در ایران

آقای هاشمی رفسنجانی در سخنان خود همچنین از گسترش گروه‌های تروریستی در کشورهای اسلامی و تلاش بعضی از «تندروها» در ایران برای به گفته او «القای شکاف بین پیروان مذاهب»، ابراز نگرانی کرد.

وی اضافه کرد: «اگر جلوی افراطی‌های دینی را نگیریم، داعش‌های دیگری با اسامی دیگر خلق می‌شوند که بهترین ابزار دشمنان مسلمانان برای اسلام‌هراسی هستند.»

علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهوری ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، ۱۳ مرداد، نسبت به «تقویت» مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته و «نفوذ» آن‌ها در برخی ارگان‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی هشدار داده بود.

برخی از روحانیون نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی از جمله محمد تقی مصباح یزدی که آیت الله خامنه‌ای سال‌ها پیش، از او به عنوان «مطهری زمان» نام برده و خواستار استفاده جوانان از اندیشه‌های او شده بود، بارها مطالبی را علیه اهل سنت بیان کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG