لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

مقامات فلسطینی: پیش‌نویس قطعنامه را دوباره به رأی می‌گذاریم


شورای امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل

چند روز پس از اقدام شورای امنیت در رد پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری بر اراضی فلسطینی» و درحالی که دولت فلسطین درخواست رسمی برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی لاهه را ارائه کرده‌است، یک مقام ارشد فلسطینی گفت، پیش‌نویس مورد نظر آنها در آینده بسیار نزدیک دوباره به شورای امنیت ارائه می‌شود.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و تایمز اسرائیل، نبیل ابورودینه، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری فلسطینی، شنبه سیزدهم دی، در رام‌الله در کرانه باختری، گفت، رد درخواست ما در شورای امنیت پایان کار نبود و این درخواست برای رأی‌گیری مجدداً مطرح خواهد شد.

پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری» در یک جدول زمانی سه ساله جهت تشکیل کشور فلسطین، سه‌شنبه گذشته به دلیل رای مخالف آمریکا و استرالیا و رای ممتنع پنج عضو شورای امنیت رد شد.

در حالی که هشت کشور شورای امنیت، از جمله روسیه و فرانسه، به درخواست فلسطینی‌ها رای موافق دادند، اما به دلیل نیاز به رای موافق ۹ کشور از میان پانزده عضو دائم و غیر دائم، قطعنامه رد شد.

لیتوانی، رواندا، نیجریه و کره جنوبی، چهار کشور از پنج عضو غیر دائم شورای امنیت به قطعنامه رای ممتنع دادند اما دو روز بعد از این رای‌گیری، از آغاز سال ۲۰۱۵، پنج عضو غیر دائم شورای امنیت تغییر کرده‌اند.

آنگولا، مالزی، نیوزیلند، ونزوئلا و اسپانیا پنج کشوری هستند که از آغاز ۲۰۱۵ کار خود را به عنوان اعضای غیر دائم شورای امنیت آغاز کرده‌اند.

ناظران ارزیابی می‌کنند که با ترکیب جدید شورای امنیت، در صورت رأی‌گیری دوباره بر سر پیش‌نویس قطعنامه «پایان اشغالگری بر اراضی فلسطینی»، حمایت مالزی و ونزوئلا از آن حتمی است؛ مالزی کشور مهم مسلمان است و ونزوئلا از سال‌ها پیش با اسرائیل در حمایت از فلسطینی‌ها قطع رابطه کرده‌است.

ناظران می‌گویند در پی ترکیب جدید شورای امنیت هیچ بعید نیست که اسپانیا نیز به درخواست فلسطینی‌ها رای موافق بدهد بویژه آنکه فرانسه، عضو مهم اتحادیه اروپا، هفته گذشته به درخواست فلسطینی‌ها رای مثبت داده بود.

پارلمان اسپانیا دو ماه پیش «دولت فلسطین» را به رسمیت شناخته بود.

صائب عریقات، مسئول پیگیری پرونده تشکیل کشور فلسطین در مجامع جهانی، چهارشنبه گذشته در مصاحبه با «صوت فلسطین»، رادیوی رسمی تشکیلات خودگردان در رام‌الله، در پاسخ به این پرسش که چرا برای آغاز سال ۲۰۱۵ و تغییر اعضای غیر دائم شورای امنیت صبر نکردید، گفت، «طاقت ما تمام شده بود؛ حتی نمی‌توانستیم یک روز دیگر صبر کنیم».

دولت و کنگره آمریکا فلسطینی‌ها را به «مجازات» تهدید کردند

در این میان، اعضای برجسته کنگره آمریکا و نیز دولت واشنگتن فلسطینی‌ها را تهدید کردند که ممکن است به خاطر درخواست پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی، با «مجازات» روبرو شوند.

به گزارش رویترز، دولت واشینگتن جمعه دوازدهم دی، به طور تلویحی تشکیلات خودگردان را به قطع کمک‌های مالی آمریکا تهدید کرد.

ایلیانا راس-لتینن، عضو بانفوذ جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان نیز جمعه گفت، کنگره توقف کمک‌های مالی به تشکیلات خودگردان را بررسی خواهد کرد؛ به گفته او، فلسطینی‌ها باید برای عملکرد خود هزینه بپردازند.

فلسطینی‌ها روز جمعه اسناد رسمی امضاء شده از سوی محمود عباس را برای پیوستن «دولت فلسطین» به شماری از معاهده‌های بین‌المللی به نماینده سازمان ملل در کرانه باختری ارائه کردند.

مقامات فلسطینی گفته‌اند، پس از رسمیت یافتن عضویت دولت فلسطین در دیوان لاهه، اسرائیل را با اتهام ارتکاب «جنایت جنگی»، بویژه در ارتباط با جنگ ۵۱ روزه تابستان گذشته در غزه، به پای میز محاکمه خواهند کشاند.

اسرائیل و آمریکا به درخواست فلسطینی‌ها برای عضویت در دیوان کیفری بین‌المللی حساسیت زیاد نشان داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پنجشنبه یازدهم دی، گفته بود، قبل از محاکمه اسرائیل، خود سران فلسطینی هستند که باید به دلیل دهه‌ها «حمایت از تروریسم» از محاکمه شدن در چنین دادگاهی نگران باشند.

XS
SM
MD
LG