لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

لاريجانی از طرح نمایندگان برای افزایش میزان غنی‌سازی خبر داد


علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی
علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی

علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی گفته است که «اخيرا برخی نمايندگان مجلس طرحی را دنبال می‌کنند که اگر غربی‌ها در زمينه تحريم‌ها گام جديدی بردارند ايران فناوری هسته‌ای را در هر درجه‌ای از غنی‌سازی ادامه خواهد داد.»

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای لاريجانی، در «نهمين اجلاسيه جامعه مدرسين و علمای بلاد» در شهر قم، با بيان اينکه «دوران حساس و سرنوشت‌سازی» در مذاکرات اتمی ايران می‌گذرد، هشدار داده که «دشمنان تصور نکنند با روحيه تاجرمآبانه می‌توانند کلاهبرداری سياسی کنند.»

درجه غنی‌سازی اورانيوم توسط ايران از موارد اصلی اختلاف ميان جمهوری اسلامی و قدرت‌های جهانی در مذاکرات هسته‌ای است.

سخنان رئيس مجلس شورای اسلامی در مورد طرح برخی از نمایندگان برای غنی‌سازی اورانيوم «با هر درجه» در صورت افزايش تحريم‌ها توسط ايران، در حالی است که به گفته کارشناسان، غنی‌سازی اورانيوم در درجات بالا، می‌تواند به ساخت سلاح هسته‌ای منجر شود اما جمهوری اسلامی سال‌هاست که تاکيد می‌کند چنين تصميمی ندارد.

اين سخنان آقای لاريجانی، ساعاتی پس از آن بيان شد که گفت‌وگوهای فشرده محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران و جان کری، همتای آمريکايی او در ژنو سوييس به پايان رسيد؛ گفت‌وگوهايی که عباس عراقچی، معاون وزارت امور خارجه ايران، فضای آن را «کاملا جدی و صريح» توصيف کرده است.

آقای عراقچی در سخنانی که خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منتشر کرده، يک بار ديگر تاکيد کرده که کار «بسيار سخت و پيچيده» است اما گفته که طرفين برای رسيدن به توافقی نهايی بر سر برنامه اتمی ايران «اراده» دارند.

در دوره جديد کنگره آمريکا، اکثريت در اختيار نمايندگان حزب جمهوری‌خواه است که طرفدار اعمال تحريم‌های شديدتر عليه ايران هستند. دولت آمريکا اما اعلام کرده که با اين تصميم کنگره مخالف است و با آن همکاری نمی‌کند.

سناتور باب کروکر، رئيس کميته روابط خارجی سنای آمريکا، نیز روز چهارشنبه گفت نمايندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره به تلاش خود برای تصويب طرحی با هدف اعمال تحريم‌های بيشتر در قبال ايران ادامه خواهند داد.

علی لاريجانی نيز در قم تصريح کرده که در آمريکا «بر اثر رقابت‌های سياسی و با انگيزه‌های گوناگون و گاهی برای گران‌فروشی، سخنانی عليه مذاکرات گفته می‌شود ولی ما بايد مسيری روشن را دنبال کنيم.»

XS
SM
MD
LG