لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۸

کوبانی «تقریباً» آزاد شده است


صحنه‌ای از بمباران‌های هوایی در شهر کوبانی
صحنه‌ای از بمباران‌های هوایی در شهر کوبانی

منابع مختلف خبری می‌گویند که نیروهای کرد توانسته‌اند با عقب راندن گروه حکومت اسلامی (داعش سابق) از کوبانی، این شهر مرزی سوریه را پس از چهار ماه نبرد تقریباً آزاد کنند. برخی گزارش‌ها نیز از آزادی کامل کوبانی حکایت دارد.

خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه، پنج بهمن، به نقل از گروه ناظر حقوق بشر در سوریه نوشت که افراد مسلح کُرد از گروه موسوم به «یگان‌های دفاع مردمی» (ی‌پ‌گ) «تمام نیروهای حکومت اسلامی را از کوبانی بیرون رانده و کنترل این شهر را در اختیار گرفته‌اند».

به گفته رامی عبدالرحمان، مدیر گروه ناظر حقوق بشر در سوریه، کردها هم‌اکنون در حال تعقیب تعدادی از نیروهای گروه حکومت اسلامی از حومه‌های شرقی کوبانی هستند، اما هیچ یک از نیروهای داعش داخل شهر حضور ندارند.

در همین حال خبرگزاری آسوشیتدپرس در آخرین گزارش خود از تحولات سوریه نوشت که نیروهای گروه حکومت اسلامی تقریبا دیگر از کوبانی خارج شده‌اند.

این گزارش با اظهارات ادریس نسّان، یکی از مقامات محلی کرد همراه است که تاکید می‌کند، «گروه حکومت اسلامی در آستانه شکست است».

وی همچنین می‌گوید که استحکامات دفاعی داعش در شهر کوبانی سقوط کرده و نیروهای این گروه گریخته‌اند.

نیروهای گروه حکومت اسلامی یا داعش اواخر تابستان حدود ۳۰۰ روستای کردنشین در اطراف کوبانی را تصرف کردند، امری که با نفوذ به داخل کوبانی و اشغال نیمی از این شهر همراه بود.

به دنبال این رویداد ده‌ها هزار نفر از مردم آن منطقه از خانه‌های خود گریختند و به ترکیه پناه بردند.

در عین حال ائتلاف علیه گروه حکومت اسلامی با رهبری آمریکا نیز حملات گسترده هوایی را با هدف کمک به نیروهای کرد برای آزادسازی کوبانی انجام داد که این حملات تاکنون ادامه داشته است.

به گفته ادریس نسان، حملات هوایی نیروهای ائتلاف در چند روز اخیر شدت بیشتری یافته که این امر به کردها در جریان آخرین عملیات آنها علیه مواضع داعش در جنوب و شرق شهر یاری رسانده‌است.

این مقام محلی کرد در نهایت گفته است که انتظار می‌رود کوبانی به‌طور کامل تا آخر روز دوشنبه آزاد شود.

جنگ کوبانی از اواخر تابستان تاکنون حدود هزار و ۶۰۰ کشته برجای گذاشته که از میان کشته‌شدگان ۱۰۷۵ نفر آنان جزو نیروهای داعش، ۴۵۹ نفر جزو نیروهای کرد و ۳۲ نیز شهروند غیرنظامی بودند.

XS
SM
MD
LG