لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

اوباما: تضعيف ديپلماسی در قبال ايران در شرايط حساس فعلی اشتباه است


باراک اوباما در مصاحبه ای با فرید زکریا در سی ان ان، از سیاست دولت آمریکا در مذاکرات هسته ای دفاع کرد. بخشی از این گفتگو پیشتر منتشر شده بود.

باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا بارديگر تاکيد کرده است که تحريم های جديد کنگره عليه ايران را «وتو» خواهد کرد. آقای اوباما تصريح کرده است، در شرايط حساس کنونی تضعيف اقدامات ديپلماتيک برای حل مناقشه هسته ای ايران اشتباه است.

باراک اوباما در مصاحبه اش با برنامه فريد زکريا در روز يکشنبه ۱۲ بهمن ماه از شبکه «سی ان ان» پخش شد، گفت است: ما تحريم های بسيار موثری عليه ايران طراحی و اجرا کرديم تا آنها را وادار کند تا به پای ميز مذاکره بيايند، تا به راه حلی ديپلماتيک برای حل مساله هسته ای ايران دست يابيم، بر منبای اطلاعات موجود، به ويژه گزارش دستگاه اطلاعاتی اسرائيل، ايران به مفاد توافق موقت (ژنو) پايبند بوده و برنامه هسته ای اين کشور پيشرفتی نداشته و از ذخيره اورانيوم با غلظت بالای آنها کاسته شده است.

ايران و کشور های آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، گروه ۱+۵، در سال ۲۰۱۳ در ژنو به توافقی موقت برای حل مناقشه هسته ای ايران دست يافتند. طبق اين توافق ایران بخش هایی از فعالیت های هسته ای خود را متوقف کرد و در مقابل از برخی از تحریم ها علیه ایران کاسته شد.

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است: ما در اين دوران مذاکرات کنونی چيزی از دست نداده ايم. برنامه هسته ای ايران پيشرفت نکرده است و ما اکنون اين شانس را داريم تا به ارائه مکانيسمی بتوانيم بررسی کنيم که ايران سلاح هسته ای در اختيار ندارد و همچنين ايران قادر خواهد بود به عنوان عضويی پاسخگو بار ديگر به جامعه جهانی بپيوندد.

باراک اوباما با اين حال تاکيد کرده است که نمی داند در نهايت چنين توافقی حاصل خواهد شد يا نه .

رييس جمهوری آمريکا می گويد، اقدام کنگره در اعمال تحريم های تازه عليه ايران از سوی اعضای گروه ۱+۵ به مثابه نقض توافقنامه ژنو ارزيابی خواهد شد

باراک اوباما گفته است: برای ما تضعيف ديپلماسی درچنين زمانه حساسی بدون دليل محکم اشتباه خواهد بود، انچه که ما بايد انجام بدهيم اين است که مذاکرات را به پايان برسانيم و فشار را بر ايران افزايش دهيم تا به درخواست های بين المللی پاسخ مثبت بدهد.

با اين حال رييس جمهوری آمريکا بار دیگر تصريح کرده است که اعمال هرگونه تحريم تازه توسط کنگره عليه ايران را «وتو» خواهد کرد.

باراک اوباما در ادامه گفته است: همانطور که قبلا گفته ام توافق نکردن بهتر از توافق بد (با ايران) است.

رييس جمهوری آمريکا در پاسخ به اين پرسش که چگونه خواهد توانست موافقت کنگره تحت تسلط جمهوريخواهان را با هرگونه توافق با ايران کسب کند، گفته است: اگر بتوانم ثابت کنم که توافقی که به دست می اوريم ما را مطمئن خواهد کرد که از طريق ساز و کار مسلم راستی آزمايی، ايران به مرحله جهش (برای ساخت سلاح هسته ای) نخواهد رسيد، اگر دانشمندان و کارشناسان هسته ای ما را مطمئن سازند که ايران در آستانه به دستيابی سلاح هسته ای نيست، ان گاه اين بحث عمومی ما ( در قبال چنين توافقی) خواهد بود.

باراک اوما اضافه کرده است: از هر عضو کنگره خواهم پرسيد چرا بايد چنين توافقی را باید رد کرد و (آيا) گزينه نظامی را ترجيح می دهيد که تاثير ان در توقف و کند کردن روند برنامه هسته ای ايران کمتر است و پيامدهای فوق العاده اي در پی خواهد داشت در شرايطی که درگيری ها و تنش های بيشماری نیز در خاورميانه وجود دارد.

رييس جمهوری آمريکا تاکيد کرده است: مطمئنم که استدلالم برنده چنين بحث و گفت وگویی خواهد بود.

XS
SM
MD
LG