لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

نتانیاهو: احتمال توافق نهایی ۱+۵ و ایران در چند هفته آینده


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بخش عبری رادیو اسرائیل دوشنبه ششم بهمن گزارش داد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور، دوباره گفته‌است امکان دارد «در همین چند هفته آینده میان ایران و قدرت‌ها یک توافق نهایی هسته‌ای بدست آید»، اما (از دید اسرائیل) «بد» و «غیرقابل قبول» خواهد بود.

منابع دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز یکشنبه شب به رسانه‌های کشورشان گفته بودند، ممکن است در ماه مارس توافق ایران و قدرت‌های جهانی، نهایی شود.

کشورهای مذاکره‌کننده در برابر ایران در یک روند معمول، دولت اسرائیل را از جزئیات گفت‌وگوهای اتمی با ایران آگاه می‌کنند.

نتانیاهو یکشنبه پنجم بهمن نیز در نشست دولتش در بیت‌المقدس گفته بود، به عنوان نخست وزیر اسرائیل خود را «موظف می‌داند از حیات و بقای اسرائیل دفاع کند».

نتانیاهو همچنین گفته بود، «برای دفاع از منافع اسرائیل و بیان مواضع این کشور به هر جا که دعوت شود، می‌رود تا خطرات ناشی از برنامه اتمی ایران را بیان کند».

نتانیاهو به انتقادهای مطرح شده در آمریکا و اسرائیل از سفر اسفند ماه او به واشینگتن برای سخنرانی در کنگره واکنش نشان می‌داد.

هفته گذشته اعلام دعوت جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، از نتانیاهو برای سخنرانی در کنگره، با ناخشنودی کاخ سفید و دولت باراک اوباما روبرو شد.

اما آقای بینر در تازه‌ترین اظهارنظر خود در این باره یکشنبه پنجم بهمن گفت، کنگره چند ساعت پیش از بیانیه رسمی در خصوص دعوت از نتانیاهو، کاخ سفید را از این امر آگاه کرده بود.

بینر به شبکه سی‌بی‌اس گفت، «هیچ‌کس در دنیا بهتر از نتانیاهو بلد نیست تهدید ناشی از ترور اسلامگرایان افراطی و برنامه هسته‌ای ایران را تشریح کند».

همزمان، سناتور میچل مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه در سنای آمریکا، یکشنبه در برنامه «شصت دقیقه» در شبکه سی‌بی‌اس گفت وی با نظر باراک اوباما که تشدید تحریم علیه ایران را رد می‌کند، مخالف است.

مک‌کانل گفت، تشدید تحریم‌ها به ایران خواهد فهماند که اگر توافق نکند، وضع برای ایران وخیم‌تر می‌شود و تصویب تحریم‌ها، به ایرانی‌ها «انگیزه» می‌دهد.

به گفته مک‌کانل، تحریم‌های تازه اگر تصویب شود، تنها در صورت عدم دستیابی به توافق نهایی با ایران، اجرایی می‌شود.

مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای همچنان ادامه دارد و قرار است دور تازه‌ای از این گفت‌وگوها پنجشنبه نهم اسفند در استانبول برگزار شود.

ایران برنامه هسته‌ای خود را مسالمت‌جویانه می‌داند و خواهان لغو کامل تحریم‌ها است.

XS
SM
MD
LG