لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

اوباما: امروز ما در سوگ يکی از فرزندان اردن، به مردم اين کشور می‌پيونديم


باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، سه‌شنبه،۱۴ بهمن، در بیانیه‌ای در مورد مرگ ستوان یکم معاذ الکساسبه گفت: «امروز ما در سوگ یکی از فرزندان اردن، ستوان یکم معاذ الکساسبه، که به طور ظالمانه و وحشیانه‌ای توسط تروریست‌های داعش به قتل رسید، به مردم این کشور می‌پیوندیم.»

گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) با انتشار ويدئويی مدعی شد که خلبان اردنی به اسارت گرفته شده را زنده سوزانده است. اين خلبان پس از سقوط هواپيمايش در سوريه در ماه دسامبر به اسارت اين گروه در آمده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در اين ويدئو مردی که تصور می‌شود معاذ الکساسبه، خلبان اردنی، باشد در يک قفس فلزی در ميان آتش دست و پا می‌زند.

اعضای خانواده اين خلبان اردنی به خبرگزاری رويترز گفته‌اند که فرمانده ارتش اين کشور خبر مرگ فرزندشان را به آنها اطلاع داده است.

در همين حال، تلويزيون دولتی اردن گفته است معاذ الکساسبه در واقع ماه گذشته به قتل رسيده است.

اين شبکه تلويزيونی افزود: خلبان اردنی روز سوم ژانويه و پيش از پيشنهاد گروه «حکومت اسلامی» برای نجات جان وی و آزادی دو گروگان ژاپنی در ازای آزادی ساجده الريشاوی، زن بمبگذار عراقی، کشته شده بود.

لینک مستقیم

در بیانیه رئیس جمهور آمریکا که در صفحه فیس‌بوک وزارت خارجه این کشور منتشر شده، آمده است: «من از طرف مردم آمريکا عميق‌ترين مراتب همدردی خود را به خانواده و عزيزان ستوان يکم الکساسبه، مردان و زنان شجاع نيروهای مسلح اردن، عبدالله دوم پادشاه اردن و مردم اردن ابراز می‌کنم.»

باراک اوباما افزود: «فداکاری، شجاعت و خدمت ستوان الکساسبه به کشورش و خانواده‌اش نماينده ارزش‌های جهانی انسانی است که در مقابل ارزش‌های بزدلانه و شرورانه داعش قرار دارند، که به طور گسترده‌ای در سراسر دنيا مردود شناخته شده اند. در حالی که ما با يکديگر سوگواری می‌کنيم، بايد به احترام فداکاری‌های او برای شکست اين آفت، متحد بايستيم.»

ملک عبدالله، پادشاه اردن، شب گذشته به وقت محلی با باراک اوباما، رئيس‌جمهوری آمريکا، در کاخ سفيد ديدار و گفت‌وگو کرد. در اين ديدار دو طرف متعهد شدند که دست از مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» برندارند.

XS
SM
MD
LG