لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۱

امارات متحده عربی به عملیات هوایی علیه «داعش» باز می‌گردد


تصویری تلویزیونی از حملات هوایی قوای اردنی به «حکومت اسلامی» در سوریه پس از کشته شدن خلبان آن کشور (در سمت چپ تصویر)
تصویری تلویزیونی از حملات هوایی قوای اردنی به «حکومت اسلامی» در سوریه پس از کشته شدن خلبان آن کشور (در سمت چپ تصویر)

امارات متحده عربی یک اسکادران از جنگنده‌های اف ۱۶ خود را برای شرکت در حملات هوایی علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی به اردن می‌فرستد؛ آنچه عملا به معنای «بازگشت» آن کشور به عملیات نظامی ائتلاف به شمار می‌رود که به رهبری ایالات متحده شکل گرفته است.

در میانه بهمن ماه مقام‌های آمريکا گفته‌ بودند که امارات متحده عربی ادامه حملات هوايی ائتلاف بين‌المللی به رهبری آمريکا عليه مواضع گروه «حکومت اسلامی» (داعش) را متوقف کرده است. [بیشتر بخوانید]

این موضوع پس از سقوط هواپیمای اردنی و اسارت خلبان آن صورت می‌گرفت؛ خلبانی که شبه‌نظامیان اسلام‌گرا فیلمی از زنده سوزانده شدن او منتشر کردند. در پی انتشار آن فیلم اردن اعلام کرد بر شدت حملات خود می‌افزاید.

جمعه گذشته شبکه خبری العربیه از روزنامه الاتحاد، چاپ امارات، نقل کرده بود دلیل تعلیق حملات هوایی آن کشور تنها مسئله سقوط جنگنده و گروگان گرفته شدن خلبان اردنی نیست و مسائلی دیگر مانند انجام نشدن طرح تجهیز عشایر سنی عراق نیز در این مسئله دخیل بوده است.

با این همه پس از اندکی خبرگزاری دولتی امارات، در ۱۸ بهمن، گزارش داد که آنها دوباره به عملیات هوایی باز می‌گردند. پیشتر وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود کشورهای عربی در ائتلاف علیه حکومت اسلامی، بر تعهدات خود در این مورد تاکید کرده‌اند و افزوده بود که در روزهای آینده «خبر مثبتی» اعلام خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نیز از قول یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرده، گفته است امارات عملیات خود در ائتلاف به رهبری ایالات متحده را طی روزهای آینده از سر می‌گیرد. او اما جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.

یک منبع خبری نظامی در اردن به خبرگزاری رویترز گفته است عملیات هوایی امارات از داخل اردن آغاز خواهد شد.

به گفته این منبع خبری «این یک پیشرفت بزرگ است و به برادرانمان کمک می‌شود تا مسیر پروازی خود را کوتاه کرده و بر شدت حملات علیه شبه‌نظامیان بیافزایند».

حملات هوایی ائتلاف علیه حکومت اسلامی در سوریه از پایان ماه میلادی سپتامبر آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG