لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

اردن بمباران مواضع حکومت اسلامی را پس از قتل خلبان این کشور از سر گرفت


دولت اردن روز پنج شنبه ۱۶ بهمن اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور حملات علیه مواضع گروه حکومت اسلامی را از سر گرفته‌اند.

اردن پیشتر گفته بود زنده سوزاندن خلبان نظامی این کشور توسط گروه حکومت اسلامی را با شدت پاسخ می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه از امان گزارش داد که خبر این حملات همزمان با تسلیت حضوری ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن، به خانواده خلبان کشته شده و درخواست آنها از دولت برای نابودی پیکارجویان «جهادی» منتشر شد و بازتابی از خشم عمیق مردم اردن نسبت به این قتل بی‌رحمانه است.

یکی از مقامات دولت اردن که نخواست نامش فاش شود، گفت: «نیروی هوایی اردن حملات علیه مواضع گروه حکومت اسلامی را از سر گرفته است».

این مقام درباره زمان و محل دقیق این حملات توضیحی نداد اما گفت ارتش این کشور متعاقبا بیانیه‌ای صادر خواهد کرد.

اردن در همکاری با ائتلاف بین‌المللی علیه گروه حکومت اسلامی به رهبری آمریکا، پیشتر حملات هوایی متعددی را به مواضع گروه داعش که بخش‌های وسیعی از خاک سوریه و عراق را در کنترل خود دارد، انجام داده بود.

از ابتدای اعتراضات ضد حکومتی در سوریه در سال ۲۰۱۱ تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. این اعتراضات اکنون به جنگ داخلی چند جانبه‌ای تبدیل شده و پیکارجویان افراطی را به این کشور سرازیر کرده است.

به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روز پنجشنبه دستکم ۵۷ نفر از جمله ۱۲ کودک در حملات هوایی حکومت سوریه و گلوله باران مناطق تحت کنترل شورشیان در اطراف دمشق، پایتخت کشته شده‌اند.

این سازمان که دفتر آن در بریتانیا است، افزود حمله نیروهای دولتی به ناحیه غوطه در شرق دمشق پس از شلیک بیش از ۱۰۰ راکت توسط شورشیان به پایتخت صورت گرفت که موجب کشته شدن ۱۰ نفر از جمله یک کودک شد.

فیلم ویدیویی هولناک

قتل هولناک معاذ کساسبه، خلبان اردنی که پس از سقوط هواپیمایش در سوریه، به اسارت گروه حکومت اسلامی درآمد، حمایت افکار عمومی اردن از تشدید عملیات نظامی علیه پیکارجویان جهادی را افزایش داده است.

در سرمقاله روزنامه دولتی «الرای» چاپ امان نوشته شده است: «اردن برای دفاع از ارزش‌ها و اصول ما وارد جنگی تمام عیار خواهد شد. ما این گروه جنایتکار را تعقیب خواهیم کرد».

پادشاه اردن روز چهارشنبه و پس از انتشار ویدئوی کشته شدن خلبان این کشور، سفرش به آمریکا را نا‌تمام گذاشت و به امان بازگشت.

او گفت: «خون شهید معاذ کساسبه به هدر نخواهد رفت و پس از آنچه برای فرزند عزیز ما اتفاق افتاد پاسخ اردن و ارتش آن شدید خواهد بود».

اردن در واکنش به کشته شدن خلبان خود، ساجده الریشاوی بمبگذار انتحاری و زیاد کربولی عضو القاعده را که هر دو عراقی و محکوم به مرگ بودند، اعدام کرد.

پادشاه اردن روز پنجشنبه به شهر کرک، زادگاه خلبان اردنی، در ۱۲۰ کیلومتری پایتخت سفر کرد و در مراسم سوگواری سنتی در چادری که خانواده او برپا کرده بود، حاضر شد.

صد‌ها نفر از جمله نمایندگان نیروهای مسلح و ادارات دولتی همراه با پادشاه که چفیه قرمز و سفید بر سر داشت در کنار صفی، پدر سروان ۲۶ ساله نیروی هوایی نشستند.

«کفار و تروریست‌ها»

پدر خلبان کشته شده، گروه حکومت اسلامی را «کفار و تروریست‌هایی» نامید که «از انسانیت و حقوق بشر بویی نبرده‌اند».

او گفت: «جامعه بین‌المللی باید گروه حکومت اسلامی را از بین ببرد».

گروه حکومت اسلامی پیشنهاد کرده بود در ازای آزادی ساجده الریشاوی، کنجی گوتو، خبرنگار ژاپنی را آزاد کند و معاذ کساسبه را نکشد.

ساجده ریشاوی زن عراقی ۴۴ ساله به اتهام همکاری در یک بمبگذاری در هتلی در شهر امان در سال ۲۰۰۵ که منجر به کشته شدن ۶۰ نفر شد، به مرگ محکوم شده بود.

او با سازمان‌ القاعده ارتباط نزدیکی داشت و برای پیکارجویان افراطی اهمیت نمادین داشت.

تلویزیون اردن گزارش داد که معاذ کساسبه سوم ژانویه و پیش از وعده گروه داعش برای آزادی او در ازای رهایی ریشاوی به قتل رسیده بود.

یک مقام آمریکایی گفت پس از اسارت خلبان اردنی، امارات متحده عربی به دلیل نگرانی از امنیت جانی خلبان‌هایش دیگر در حملات هوایی شرکت نمی‌کند.

این مقام به خبرگزاری فرانسه گفت: «من عدم شرکت امارات متحده عربی در حملات هوایی پس از سقوط جنگنده اردنی را تایید می‌کنم».

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا که میزبان سفر ناتمام ملک عبدالله به واشینگتن بود، اقدام گروه داعش را «بزدلانه و تباهکارانه» توصیف کرد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، نیز وحشیگری گروه حکومت اسلامی را «غیر قابل تصور» خواند.

XS
SM
MD
LG