لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۶

رییس جمهوری آرژانتین به سرپوش گذاشتن به نقش ایران در انفجار آمیا متهم شد


کریستینا فرناندز کرشنر، رییس جمهوری آرژانتین
کریستینا فرناندز کرشنر، رییس جمهوری آرژانتین

رییس جمهوری آرژانتین روز جمعه ۲۴ بهمن به طور رسمی از سوی دادستان جدید این کشور به سرپوش گذاشتن بر نقش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در بمبگذاری سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان آمیا متهم شد.

خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان به نقل از جراردو پولیسیتا، دادستان جدید آرژانتین، گزارش داده‌اند: تحقیقات علیه کریستینا فرناندز کرشنر که پیش‌تر از سوی آلبرتو نیسمان، دادستان پیشین مقتول این کشور، دنبال می‌شد ادامه خواهد یافت.

آقای نیسمان ۱۸ ژانویه و یک روز پیش از ادای شهادت در کنگره آرژانتین به طور مرموزی کشته شد. وی قرار بود که در خصوص نقش رییس جمهوری و دستیارانش در مخفی کاری پیرامون انفجار آمیا گزارش دهد.

در انفجار آمیا در بوئنس آیرس ۸۵ نفر کشته شدند. مقام‌های قضایی آرژانتین و رهبران اسرائیلی از آن زمان انگشت اتهام را متوجه ایران و گروه حزب‌الله لبنان کرده‌اند. تهران این ادعا را رد کرده است.

جراردو پولیسیتا، رییس جمهوری آرژانتین را در ارتباط با شکایت نیسمان که روز ۱۴ ژانویه مطرح بود متهم کرده است. آقای نیسمان که به مدت ۱۱ سال پرونده انفجار آمیا را پیگیری کرده بود چهار روز پس از تسلیم این شکایت درگذشت.

هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه آرژانتین، و دو سیاستمدار دیگر هوادار دولت نیز به دلیل آنچه که سرپوش گذاشتن بر نقش ایران در این انفجار خوانده شده است، از سوی دادستان این کشور متهم شده‌اند.

مخالفان رییس جمهوری آرژانتین می‌گویند کریستینا فرناندز کرشنر و برخی از عوامل امنیتی آرژانتین برای مخفی کردن دخالت ایران در بمبگذاری مرکز یهودیان در ۲۱ سال پیش، همکاری داشته‌اند.

دفتر ریاست جمهوری آرژانتین، با رد این اتهام می‌گوید مخالفان با طرح این اتهام «بی‌اساس»، خواهان کودتا برای برکناری رییس جمهوری هستند.

مقام‌های قضایی آرژانتین ابتدا در اواسط تابستان تحقیقات فوری در این زمینه را به تعویق انداختند ولی سرانجام در ماه فوریه این کار آغاز شد.

طبق قوانین آرژانتین، کریستینا فرناندز کرشنر نمی‌تواند تا پیش از سلب مصونیتش محاکمه شود. دوره ریاست جمهوری وی آخر سال ۲۰۱۵ به پایان می‌رسد.

مقامات قضایی آرژانتین روز ۱۴ بهمن اعلام کردند که با بازرسی آپارتمان قاضی آلبرتو نیسمان مشخص شده است که او حکم بازداشت کریستینا فرناندز کرشنر، رییس جمهور آرژانتین را آماده صدور کرده بود.

جسد آلبرتو نیسمان ۵۱ ساله در حالی‌که به گفته ويويانا فين، گلوله‌ای به سمت راست سرش وارد شده، اما خارج نشده است، در حمام خانه‌اش پيدا شد.

XS
SM
MD
LG