لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۸

رهبر اکثريت سنای آمريکا: اوباما در آستانه توافقی بسيار بد با ايران است


ميچ مک کانل، رهبر جمهوريخواهان در سنای آمريکا،
ميچ مک کانل، رهبر جمهوريخواهان در سنای آمريکا،

ميچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوريخواه در سنای آمريکا، روز يکشنبه ۱۵ مارس گفته است، باراک اوباما، ريیس جمهوری آمريکا در آستانه «توافقی بسيار بد» با ايران است. وی همچنين تصريح کرده است که کنگره آمريکا تلاش خواهد کرد که چنين توافقی را مورد بازبينی قرار دهد.

ميچ مک مکانل در گفت وگو با شبکه تلويزيونی «سی ان ان » تصريح کرده است: ظاهرا دولت (باراک اوباما) در آستانه حصول توافقی بسيار بد با يکی از بدترین رژيم های جهان است که براساس اين توافق به آنها اجازه داده می شود که زير ساخت های هسته ای خود را حفظ کنند.

در همین حال، قرار است جان کری، وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران مذاکرات خود را برای دستيابی به يک توافق نهايی برای حل و فصل مناقشه هسته ای ايران روز يکشنبه در لوزان سوییس از سر بگيرند.

ايران و گروه ۱+۵ تا ماه ژوئن فرصت دارند تا به يک توافق نهايی دست يابند. پيشتر قرار بود تا ۲۴ ماه مارس جاری دو طرف به توافقی کلی (سياسی) دستيابند.

به گزارش رويترز، جان کری روز شنبه ابراز اميدواری کرده بود که «طی روزهای آيند» یک توافق کلی حاصل شود.

اين در حالی است که ۴۷ سناتور جمهوريخواه سنای آمريکا در نامه سرگشاده ای به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بودند هرگونه توافق با دولت باراک اوباما تنها تا پايان دوران رياست جمهوری وی ادامه خواهد داشت. کاخ سفيد اين اقدام سناتورهای جمهوريخواه را محکوم کرده بود.

کاخ سفيد روز شنبه بار ديگر به اعضای سنا هشدار داد تا در مذاکرات هسته‌ای با ايران دخالت نکنند زيرا تصويب قانونی احتمالی توسط سنا در اين رابطه می‌تواند «تاثير منفی عميقی» بر گفت‌وگوها با جمهوری اسلامی بگذارد.

با اين حال ميچ مک مکانال گفته است: خيلی واضح است که رييس جمهور تمايلی ندارد که به هيچ عنوان کنگره در اين موضوع دخالتی بکند و همين مساله ما را نگران می کند.

رهبر اکثريت جمهوريخواه سنای آمريکا گفته است: اگر توافقی با ايران حاصل شود، سنا با تصويب طرحی دولت را ملزم خواهد کرد که چنين توافقی را برای بازبينی به سنا ارائه کند.

ميچ مک کانل تصريح کرده است: اگر در نهايت در اين مذاکرات هم توافقی به دست نيايد، قانونگزاران آمريکايی تحريم های عليه ايران را تشديد خواهند کرد.

به گزارش رویترز، با نزدیک شدن به یک توافق احتمالی بین ایران و قدرت های جهانی اختلافات بین کاخ سفید و جمهوریخواهان در کنگره بر سر این مساله تشدید شده است.

XS
SM
MD
LG