لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۰

فرانسه: توافق با ایران باید مانع دستیابی تهران به بمب اتمی شود


وزیر امور خارجه فرانسه (نفر اول از چپ)، در کنار همتایان آلمانی، بریتانیایی و ایرانی خود. مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در مرکز تصویر است.
وزیر امور خارجه فرانسه (نفر اول از چپ)، در کنار همتایان آلمانی، بریتانیایی و ایرانی خود. مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در مرکز تصویر است.

یک روز پس از توقف مذاکره هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب در لوزان سوئیس، فرانسه می‌گويد توافق با ايران بايد «به اندازه کافی قوی» باشد که بتواند مانع دستيابی جمهوری اسلامی به بمب اتمی شود.

لوران فابيوس، وزیر خارجه فرانسه، روز شنبه، اول فروردين ۹۴، به راديو اروپا يک گفت: «فرانسه خواهان يک توافق قوی است که واقعا بتواند تضمين کند ايران می‌تواند انرژی هسته‌ای صلح‌آميز داشته باشد، نه بمب اتمی.»

در همین زمینه خبرگزاری رويترز نیز گزارش داده که فرانسه خواستار محدوديت‌های دقيق‌تری بر برنامه اتمی ايران در هرگونه توافق اتمی احتمالی با جمهوری اسلامی است.

در همین حال شورای امنيت ملی آمريکا نيز در توييتر اعلام کرده است که باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده، و فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی او، روز جمعه تلفنی با يکديگر درباره توافق هسته‌ای با ايران و وضعيت در اوکراين گفت‌وگو کردند.

فرانسه از اعضای دائم شورای امنيت ملل متحد با حق وتو و یکی از اعضای گروه ۵+۱ است که با جمهوری اسلامی در حال چانه‌زنی است.

اين کشور پيش از اين هشدار داده بود که «به وارد کردن فشار به ايران در برنامه اتمی اين کشور ادامه می‌دهد و همواره در کنار اسرائيل می‌ايستد».

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، پیشتر گفته بود که اين کشور برای توافق احتمالی هسته‌ای با جمهوری اسلامی چهار شرط دارد: «غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانيوم ايران بايد متوقف شود، تمامی تاسيسات هسته‌ای ايران تحت کنترل بين‌المللی قرار گيرند، ذخاير اورانيوم غنی‌شده ايران کاهش يابد و فعاليت تاسيسات آب سنگين اراک متوقف شود.»

ايران، فرانسه، آمريکا، بريتانيا، چين، روسيه و آلمان، قرار است روز چهارشنبه، پنجم فروردين، يکی از حساس‌ترين دورهای مذاکرات هسته‌ای خود در سوئيس را از سر بگيرند.

XS
SM
MD
LG