لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۰۸

رای‌گیری کنگره برای طرح الزام تایید توافق آمریکا و ایران عقب افتاد


نمایی از کنگره ایالات متحده آمریکا
نمایی از کنگره ایالات متحده آمریکا

سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه در مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه توافق کردند رای‌گیری برای تصویب طرح لزوم این که هرگونه توافق آمریکا با ایران به تایید کنگره آمریکا برسد «دست‌کم تا نیمه آوریل»، ۲۶ فروردین ۱۳۹۴، به تاخیر بیفتد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بر اساس توافق اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره آمریکا این طرح در نیمه آوریل در دستورکار قرار خواهدگرفت.

خبر تعویق در رای‌گیری برای این طرح تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که باب کورکر، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته روابط‌ خارجی سنا، اعلام کرد که این طرح پنج‌شنبه هفته آینده به رای گذاشته خواهد شد.

سناتورهای دموکرات مخالف تصویب چنین طرحی بودند که به باور آنها «تاثیر منفی عمیقی» بر مذاکرات هسته‌ای در حال انجام ایران و آمریکا بر جای خواهد گذاشت.

سناتور میچ مک‌کانل که رهبری اکثریت جمهوری‌خواه سنای آمریکا را بر عهده دارد پیشتر گفته بود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در آستانه امضای یک «توافق بسیار بد» با ایران است.

او با اشاره به طرح سناتورهای جمهوری‌خواه که هر گونه توافق هسته‌ای ایران و آمریکا را منوط به تایید کنگره می‌کند، ابراز امیدواری کرده بود که با تصویب این طرح کنگره آمریکا بتواند بر این توافق اثر بگذارد.

در مقابل باراک اوباما نیز در واکنش به این اظهارات سناتورهای جمهوری‌خواه هشدار داده بود با استفاده از حق وتوی رئیس‌جمهوری، هرگونه طرحی را که در مقطع مذاکرات حساس با ایران در کنگره تصویب شود، وتو خواهد کرد.

در همین زمینه اد رويس، رئيس کميته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، گفته است: کاخ سفيد در پی توافق با ايران است و حتی شايد به دنبال بيانيه‌ای برای تاييد آن در شورای امنيت باشد، اما هنوز با کنگره آمريکا وارد گفت‌وگو نشده است.

مذاکرات نمايندگان ايران و آمريکا اين هفته در لوزان سوئيس آغاز شد و احتمال داده می‌شود در صورت نیاز این مذاکرات تا هفته آینده نیز ادامه یابد.

روز جمعه خبرگزاری‌های ایران از سفر قریب‌الوقوع سه وزیر خارجه اروپایی کشورهای آلمان، فرانسه و بریتانیا به شهر لوزان، محل انجام مذاکرات هسته‌ای، خبر دادند.

در حالی که برخی از اعضای هيئت ايرانی از جمله علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، گفته‌اند که روی ۹۰ درصد بخش‌های فنی توافق حاصل شده است، کاخ سفيد در پاسخ گفته که هنوز احتمال توافق با ايران، ۵۰ درصد است.

XS
SM
MD
LG