لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

تماس تلفنی روحانی با رهبران فرانسه، بریتانیا و روسیه درباره مذاکرات هسته‌ای


حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه ششم فروردین با رهبران فرانسه، بریتانیا و روسیه تلفنی تماس گرفت و با آن‌ها درباره مذاکرات جاری هسته‌ای میان تهران و شش قدرت جهانی و نحوه دستیابی به توافق گفت‌وگو کرد.

خبرگزاری رویترز در این زمینه به نقل از بیانیه کاخ الیزه گزارش داده که گفت‌وگوی رییس جمهوری ایران با فرانسوا اولاند، همتای فرانسوی‌اش، به درخواست طرف ایرانی بوده است.

در این بیانیه آمده است: «رییس جمهور اولاند با اشاره به حق مشروع ایران برای در اختیار داشتن انرژی صلح آمیز، بر لزوم تلاش همه جانبه برای دستیابی به توافق بر سر برنامه هسته‌ای تهران که پایدار، مستحکم و قابل راستی آزمایی باشد تاکید کرد».

وی به حسن روحانی گفته است: توافق یاد شده باید متضمن این نکته باشد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

رییس جمهوری ایران نیز از همتای فرانسوی‌اش خواسته است که «همانند مذاکرات سال‌های ۲۰۰۵–۲۰۰۳ نقش فعالی داشته باشد».

به گزارش ایسنا، وی افزوده است: «دشمنان روابط دو کشور می‌خواهند نقش فرانسه در این مذاکرات غیرسازنده باشد ولی دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد».

به نظر می‌رسد که اشاره آقای روحانی به تلاش‌های اسرائیل و درخواست رهبران این کشور از فرانسه است که گفته‌اند پاریس باید مانع انعقاد توافقی با ایران شوند که به گفته آنها، «یک توافق بد» است.

گفت‌وگوی تلفنی رهبران ایران و فرانسه که اتفاقی نادر در روابط تهران و پاریس است، چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که افراد نزدیک به مذاکرات هسته‌ای ایران اعلام کردند که فرانسه خواستار گنجاندن شرایط سختگیرانه از سوی متحدان غربی‌اش در توافق آتی با تهران شده است، به گونه‌ای که ایران فعالیت هسته‌ای جنحال برانگیزش را در ازای لغو همه تحریم‌ها متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاریس بیش از واشینگتن دیدگاه‌های سختگیرانه‌ای نسبت به برنامه هسته‌ای ایران دارد.

گزارش دیگری حاکی است که حسن روحانی همچنین با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، و ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

رییس جمهوری ایران به دیوید کامرون گفته که تهران خواستار لغو همه تحریم‌ها در توافق آینده با قدرت‌های جهانی است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی افزوده است: «ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حرکت کرده و اجازه ندهیم این فرصت استثنایی که بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متکی است، به آسانی از دست برود».

آقای روحانی گفته است: «شرایط ویژه‌ای بر مذاکرات حاکم است، چرا که اشتراکات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند».

رییس جمهوری ایران تاکید کرده که همه تحریم‌ها بایستی لغو شوند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از سخنگوی نخست وزیر بریتانیا خبر داده که رهبران دو کشور اتفاق نظر داشتند که دستیابی به چارچوبی برای رسیدن به توافق جامع و مانع تا پایان ماه مارس امکان پذیر است.

این سخنگو به خبرنگاران گفته است: «هر دو رهبر بر تعهد خود برای دستیابی به توافق تاکید کردند. نشانه روشنی از امکان و احتمال دستیابی به چارچوبی سیاسی برای توافق تا پایان ماه جاری در هر دو طرف دیده می‌شود».

کاخ کرملین نیز از گفت‌وگوی تلفنی رییس جمهوری ایران با همتای روس خود خبر داده و گفته است که هر دو رهبر نسبت به پیشرفت در مذاکرات جاری در سوئیس ابراز امیدواری کردند.

نامه به رهبران شش قدرت جهانی

گزارش‌ها حاکی است حسن روحانی همچنین به رهبران شش قدرت جهانی که نمایندگان‌شان در حال مذاکره با ایران هستند نامه نوشته است.

خبرگزاری فرانسه از قول مقام‌های آمریکایی خبر داده که باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، نیز چنین نامه‌ای را دریافت کرده است. با این حال مفاد نامه رییس جمهوری ایران فاش نشده است.

دور نخست مذاکرات میان ایران و آمریکا بر سر دستیابی به چارچوبی برای توافق سیاسی، از روز پنجشنبه در لوزان سوئیس برگزار شد و دیدار‌های چند جانبه‌ای میان وزیران امور خارجه، انرژی و معاونان وزارت امور خارجه دو کشور صورت گرفته است.

ایران می‌گوید که برنامه هسته ایش ماهیت صلح آمیز دارد ولی کشورهای غربی نگران دستیابی تهران به تکنولوژی ساخت سلاح اتمی در پوشش فعالیت‌های اتمی‌اش هستند.

XS
SM
MD
LG