لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۱

«تنها ۲۰ درصد از حجم سدهای تهران از آب پر است»


گزارش ها حاکی است که تنها ۲۰ درصد از حجم سدهای تهران از آب پر است و اين حجم آب حدود ۳۰۵ ميليون متر مکعب از حجم آب مورد نياز برای «گذر ايمن از پيک مصرف آب در تهران » کمتر است.

خبرگزاری تسنيم، روز جمعه، ۱۴ فروردين، گزارش داده است که مجموع حجم مخازن پنج سد طالقان، کرج، لتيان، لار و ماملو که تامين کننده آب تهران هستند يک ميليارد و ۹۳۰ ميليون مترمکعب است.

براساس اين گزارش، در حالت عادی و برای «گذر ايمن از پيک مصرف آب در تهران » بايد حداقل ۷۰۰ ميليون مترمکعب از ظرفيت اين سدها از آب پر باشد.

اين درحالی است که در حال حاضر تنها ۳۹۵ ميليون مترمکعب از حجم اين سدها از آب پر است.

با احتساب اين رقم ميتوان نتيجه گرفت که حدود ۴۰ درصد از آب مورد نياز برای «گذر ايمن از پيک مصرف آب در تهران » هنوز در اين سدها ذخيره نشده است.

در همين حال به گفته خبرگزاری فارس، حجم بارشهای استان تهران نيز از ابتدای سال آبی جاری تا کنون (از مهر ماه ۹۳ تا کنون) در مقايسه با دوره زمانی مشابه «متوسط درازمدت» ۱۹ درصد کاهش کاهش يافته است.

در همين زمینه، وزارت نيروی ايران روز شنبه، ۱۶ اسفند، از کاهش ۱۶ درصدی ورود آب به مخازن سدهای کشور از ابتدای مهرماه سال جاری تا آنزمان خبر داده و اعلام کرده بود که ۵۹ درصد مخازن سدهای بزرگ کشور خالی از آب است.

همچنين درسال گذشته مسئولين وزارت نيروی ايران بارها درباره اتمام ذخيره آبِ سدهای تامين کننده آب شهر تهران هشدار داده بودند.

از جمله محمد پرورش، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، اعلام کرده بود که ذخيره آبی سدهای لار و لتيان در استان تهران به فصل پاييز نميرسد.

در همين حال وزارت نيرو در جديدترين آمار خود اعلام کرد که از ابتدای سال آبی جاری تاکنون (از مهر ماه ۹۳ تا کنون) ارتفاع بارشها در کل ايران ۱۶۰ ميلی متر به ثبت رسيده که اين ميزان هشت درصد کمتر از بازندگی های دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته و ۱۴ درصد کمتر از زمان مشابه «متوسط درازمدت» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، بارندگی در ۱۸ استان ايران در اين مدت درمقايسه با دوره زمانی مشابه «متوسط درازمدت» کاهش يافته است.

براساس اين گزارش، استانهای گيلان، چهارمحال و بختياری و مازندران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون سه استان پربارش ايران محسوب مي شوند.

از سوی ديگر، هرمزگان در بدترين وضعيت بارشهای سال آبی جاری در ميان ۳۱ استان کشور قرار دارد.

رحيم ميدانی، معاون وزير نيروی ايران در امور آب روز شنبه، ۸ فروردين، از کاهش ۲۳ درصدی بارندگی در شش ماهه نخست سال آبی جاری (از مهر ماه تا پايان اسفند ۹۳) درمقايسه با زمان مشابه «متوسط درازمدت» خبر داده بود.

پيش از آن نيز يعقوب همتی، مديرکل دفتر برنامه ريزی شرکت مديريت منابع آب ايران، روز شنبه، ۱۸ بهمن، خبر داده بود که از مهر ۹۳ تا نيمه بهمن ماه، بارندگی در ايران نسبت به سال آبی گذشته ۲۷ درصد و نسبت به «متوسط درازمدت» ۲۶ درصد کاهش داشته است.

XS
SM
MD
LG