لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۱

عراقچی: امکان تمدید مذاکرات، «اگر توافق مطلوب رهبر حاصل نشود»


عباس عراقچی (وسط)
عباس عراقچی (وسط)

در واکنش به موضع رهبر جمهوری اسلامی نسبت به تفاهم لوزان، یک عضو ارشد در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران اعلام کرد که اگر «توافق مطلوبِ» آیت‌الله علی خامنه‌ای «حاصل نشود»، مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ «تمدید خواهد شد».

آیت‌الله علی خامنه‌‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه،۲۰ فروردین، بار دیگر با تاکید بر این که توافق نکردن بهتر از توافق بد است اشاره کرد که «ممکن است بگویند آقا ما سه ماه بیشتر زمان نداریم؛ خب، حالا سه ماه بشود چهار ماه، آسمان که به زمین نمی‌آید؛ چه اشکالی دارد؟ کما این که آنها در یک برههٔ دیگری هفت ماه زمان را عقب انداختند».

در همین روز، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، با اشاره به این گفته رهبر جمهوری اسلامی رسیدن به توافق با گروه ۵+۱ در مدت زمان سه ماه آینده، تا پایان ماه ژوئن، را کاری «سخت، پیچیده و دقیق» دانست.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آقای عراقچی در عین حال اضافه کرد: «تلاش خواهیم کرد که حتی زود‌تر از سه ماه به نتیجه برسیم، ولی اگر آن توافقی که مطلوب مقام معظم رهبری حاصل نشود، قطعا گرفتار زمان نخواهیم شد و حتماً اگر لازم باشد زمان را تمدید خواهیم کرد.»

این گفته آقای عراقچی در حالی است که مقامات آمریکایی پیش از تفاهم لوزان با تمدید مذاکرات اتمی با ایران مخالفت کرده بودند.

در همین حال وانگ یی، وزیر خارجه چین، نیز روز یک‌شنبه ۲۶ بهمن ۹۳ گفته بود که کشورش با تمدید مذاکرات هسته‌ ای ایران و قدرت‌های جهانی برای بار سوم موافق نیست.

ایران و گروه ۵+۱ از زمان توافق موقت ژنو در نوامبر سال ۲۰۱۳ تاکنون دو بار مهلت دستیابی به توافق نهایی را تمدید کرده‌اند.

حال پس از توافق اولیه در شهر لوزان سوئیس، طرف‌های مذاکره تا پایان ماه میلادی ژوئن (سه ماه آینده) فرصت دارند تا توافق جامع نهایی را تدوین کنند.

با این حال بر اساس گزارش‌ها طرفین همچنان درباره مواردی مانند زمان برداشته شدن یا لغو تحریم‌های اقتصادی ایران اختلاف نظر جدی دارند.

جمهوری اسلامی، همان طور که چندین مقام بلندپایه آن بارها تاکید کرده‌اند، خواستار آن است که تمام تحریم‌های بین‌المللی مرتبط با برنامه هسته‌ای به محض اجرای توافق احتمالی هسته‌‌ای به طور کامل لغو شوند، اما آمریکا و شرکای غربی‌اش مخالف لغو کامل تحریم‌ها در‌‌‌ همان روزی‌اند که توافق هسته‌ای احتمالی امضا شده و به اجرا گذاشته می‌شود.

در همین حال آقای عراقچی روز پنج‌شنبه با بیان این که تا رسیدن به توافق هنوز فاصله هست افزود: «هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که تا تیرماه به توافق نهایی می‌‌رسیم یا نه.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «ممکن است در جزئیات، طرف مقابل ما زیاده‌خواهی‌هایی داشته باشد... چون این شیوه‌های مذاکراتی غربی‌هاست که در کلیت یک حرف‌هایی می‌زنند و در جزئیات سعی می‌کنند خواسته‌هایی که در کلیت قضیه به آن نرسیدند را بیان کنند.»

آقای عراقچی روز پنج‌شنبه در سخنان دیگری نگارش متن توافق اتمی با گروه ۵+۱ را «کاری بسیار پیچیده و سخت» دانسته بود.

XS
SM
MD
LG