لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۱

اقدام اوباما برای خارج کردن کوبا از فهرست کشورهای حامی تروریسم


اوباما و کاسترو در پاناما دیدار و گفت‌وگو کردند. دیداری نه به صورت غیرمنتظره، که طی شش دهه گذشته سابقه نداشته است.
اوباما و کاسترو در پاناما دیدار و گفت‌وگو کردند. دیداری نه به صورت غیرمنتظره، که طی شش دهه گذشته سابقه نداشته است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین، به کنگره آن کشور اطلاع داد، قصد دارد کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند؛ آنچه بازگرداندن روابط دو کشور به مسیر دیلپماتیک را تسهیل خواهد کرد.

کوبا از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا استقبال کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکنون قانونگذاران ۴۵ روز فرصت دارند تا با نظر رئیس‌جمهوری مخالفت کنند. در غیر این صورت این موضوع به روال خود ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به اعضای کنگره در رابطه با تصمیمی که گرفته، نوشته است «دولت کوبا طی دوره‌ای شش ماهه هیچ‌گونه حمایتی از تروریسم بین‌المللی نکرده است».

تازه‌ترین تحولات، سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که رئیسان جمهوری آمریکا و کوبا، در پاناما، در حاشیه نشست سران قاره آمریکا دیدار کردند.

دیداری که طی ۶ دهه گذشته سابقه نداشت و در آن رائول کاسترو و باراک اوباما بر تلاش برای بهبود روابط میان واشینگتن و هاوانا تاکید کردند.

تلاش‌ها برای احیای روابط دیپماتیک از پایان سال میلادی گذشته آغاز شده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است «اگر برای ۵۰ سال کاری می‌کنی و از آن جوابی نمی‌گیری، باید چیز دیگری را امتحان کنی.»

خبرگزاری رویترز می‌گوید هاوانا از واشینگتن خواسته بود برای عادی‌سازی روابط، کوبا را از فهرست سیاه خارج کند. اوباما در دسامبر سال گذشته خواستار مرور این وضعیت شده بود.

کوبا از سال ۱۹۸۲ در این فهرست قرار گرفته است.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، خود در بیانیه‌ای، ضمن استقبال از تصمیم اوباما گفته است از سال ۱۹۸۲ و زمانی که کوبا «به خاطر تلاش‌هایش برای تبلیغ انقلاب مسلحانه در آمریکای لاتین» در این فهرست قرار گرفت، «وضعیت تغییر کرده است».

رویترز می‌گوید بسیاری از دمکرات‌های آمریکا از این تصمیم استقبال کرده‌اند. اما این تصمیم مخالفانی نیز دارد که از آن جمله مارکو روبیو، سناتور کوبایی‌تبار در حزب جمهوری‌خواه است، که آن را تصمیمی «وحشتناک» توصیف کرده است. او برای نمونه به «کمک کوبا از دولت کره شمالی برای فرار از تحریم‌ها» اشاره کرده است. ماریو دیاز بالارت، نماینده جمهوری‌خواه دیگر که او هم کوبایی‌تبار است، از دیگر مخالفان تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود.

خبرگزاری فرانسه از متن بیانیه‌ای از‌ وزارت خارجه کوبا، نقل کرده است که هاوانا از این تصمیم استقبال کرده و آن را «عادلانه» نامیده است.

XS
SM
MD
LG