لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

نماینده سازمان ملل برای صلح در یمن کناره‌گیری کرد


حملات توپخانه‌ای سعودی به شورشیان در یمن
حملات توپخانه‌ای سعودی به شورشیان در یمن

جمال بن‌عمر، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای برپایی و حفظ صلح در یمن، پس از آنکه بنا بر گزارش‌ها حمایت کشورهای عربی را در مورد خود از دست داد، از سمت خود کناره گرفته است.

آقای بن‌عمر، دیپلمات مراکشی، از سال ۲۰۱۲، نماینده ویژه بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در امور یمن، به شمار می‌رفت.

خبرگزاری فرانسه، ۲۷ فروردین، می‌گوید کناره‌گیری بن‌عمر در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای عربی مخالف حوثی‌ها، او را متهم کرده‌اند «فریب‌خورده» شورشیان است؛ که از یک سو اقدام به مذاکره کرده‌اند، در حالی که دست به حملات بیشتری برای کنترل مناطق دیگر در یمن زده‌اند.

خبرگزاری رویترز نیز از قول دیپلمات‌های ملل متحد که نامی از آنها برده نشده، می‌گوید عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس، اخیرا از اقدامات او در روند مذاکرات صلح رنجیده‌اند.

به گزارش رویترز و با استناد به گفته‌های دیپلمات‌های سازمان ملل، به نظر کشورهای عربی، آقای بن‌عمر، با حوثی‌ها «هم‌سازتر است».

دیپلمات مراکشی‌ خود هنوز واکنشی به این گزارش‌ها نشان داده است.

جمال بن‌عمر (در تصویری از فیس‌بوک او در میان جمع) از سال ۲۰۱۲ نماینده بان گی‌مون در یمن بوده است.

گزینه‌های گوناگونی به جای او مطرح شده‌اند که اسماعیل ولد شیخ احمد، دیپلمات موریتانیایی، از جمله مهم‌ترین آنهاست.

آقای ولد شیخ احمد، نماینده ویژه سازمان ملل در امور ابولا در غنا است.

نبردها در یمن از زمانی که حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به حوثی‌ها و دیگر شورشیان در یمن آغاز شده، شدت بیشتری گرفته است.

عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری برکنار شده یمن -ولی مشروع از سوی جوامع بین‌المللی- ایران را به دخالت در اوضاع یمن و حمایت از شورشیان متهم می‌کند. منصور هادی از حمایت کشورهای عربی برخوردار است که می‌گویند قدرت باید به او باز گردد.

ایران اتهام دخالت در یمن را رد کرده است از سوی دیگر عربستان سعودی را متهم کرده است که زمینه‌ساز «بی‌ثباتی‌های بیشتر» در یمن است.

حملات هوایی و نبردهای یمن طی هفته‌های گذشته، بیش از ۷۰۰ کشته و ۲۷۰۰ زخمی برجای گذاشته است.

شورای امنیت سازمان ملل، به تازگی قطعنامه‌ای را در مورد یمن تصویب کرده است که در آن از حوثی‌ها خواسته شده تا به خشونت‌ها پایان داده و مذاکرات صلح را، با میانجی‌گری سازمان ملل برای انتقال قدرت از طریق سیاسی، تسریع کنند.

XS
SM
MD
LG