لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

«طرح چهارمرحله‌ای ظریف» برای برقراری صلح در یمن


محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مادرید. ۱۴ آوریل ۲۰۱۵
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مادرید. ۱۴ آوریل ۲۰۱۵

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، یک طرح صلح چهارمرحله‌ای را برای برقراری صلح در یمن ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه ایران که برای دیدار و گفت‌وگو با همتای اسپانیایی خود به مادرید سفر کرده این طرح خود را بامداد سه‌شنبه در کنفرانسی در مادرید ارائه کرد.

طرح آقای ظریف شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر، و تشکیل دولتی فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها می‌شود.

آقای ظریف در پیوند با طرح خود توضیح داد که «این موضوع باید توسط یمنی‌ها حل و فصل شود... ایران و عربستان سعودی باید گفت‌وگو کنند، اما ما نمی‌توانیم گفت‌وگو کرده و آینده یمن را تعیین کنیم.»

وزیر خارجه ایران همچنین با اشاره به عملیات هوایی عربستان و هم‌پیمانانش علیه شورشیان حوثی افزود: «مشخص است که حمله هوایی راه حل نیست... تمامی عملیات زمینی و هوایی باید متوقف شود.»

محمدجواد ظریف روز دوشنبه نیز خواستار تشکیل دولتی جدید در یمن شد و تأکید کرد که جمهوری اسلامی در تحولات سیاسی این کشور می‌تواند نقش داشته باشد.

واکنش وزارت خارجه ایران به اظهارات وزیر خارجه عربستان

روز دوشنبه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز در مورد نظر ایران در خصوص روند حل و فصل درگیری‌ها در یمن توضیحاتی داده و گفت: «راهکار سیاسی و گفت‌وگوی یمنی-یمنی با مشارکت همه احزاب، گروه‌ها و جریان‌های سیاسی-اجتماعی و تشکیل حکومت وحدت ملی تنها راه حل عبور از بحران جاری و جلوگیری از کشته شدن انسان‌های بی‌گناه است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم افخم همچنین به اظهارات جدید وزیر خارجه عربستان در مورد «مداخله ایران» در امور یمن واکنش نشان داده و گفت: «مقام سعودی در حالی از مداخله در امور یمن صحبت می‌کند که بیش از دو هفته است نیروهای نظامی این کشور با زیر پا گذاشتن قوانین و موازین شناخته شده بین‌المللی با هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و مراکز مسکونی یمن، صدها نفر از مردم بی‌گناه و کودکان و زنان این کشور را به خاک و خون کشیده‌اند و حاضر به شنیدن درخواست‌های مشروع بین‌المللی برای توقف جنگ علیه یک کشور و ملت بی‌دفاع نیستند.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: «جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواضع اصولی خود ضمن درخواست توقف هر گونه عملیات نظامی علیه یمن بر ارسال سریع کمک‌های انسان‌دوستانه شامل کمک‌های دارویی، غذایی تأکید دارد.»

مرضیه افخم در پایان گفت: «یمن کشوری مستقل و دارای مردمی فهیم و هوشمند بوده و هیچ کشوری را مسئول امور کشورشان نمی‌دانند.»

سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، روز یک‌شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، درخواست ایران برای آتش‌بس در یمن را رد کرده و گفت که عملیات هوایی عربستان و دیگر کشورهای عرب برای حمایت از دولت قانونی یمن است.

وی تأکید کرد که «ایران مسئول یمن نیست» و «ایران حق دخالت در امور یمن را ندارد».

این مقام سعودی همچنین گفت که «امیدواریم ایران از فعالیت‌های جنایتکارانه حوثی‌ها حمایت نکند. ایران برای توسعه و رشد یمن اقدامی انجام نداده‌ است، اما نقش این کشور در یمن به افزایش خشونت انجامیده‌ است».

XS
SM
MD
LG