لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

شورای امنیت قطعنامه‌ای را در مورد شورشیان یمن به رای می‌گذارد


یک شورشی حوثی در صنعا در حال نگهبانی
یک شورشی حوثی در صنعا در حال نگهبانی

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۵ فروردین، قطعنامه‌ای را در مورد شورشیان حوثی در یمن، با خواست توفق نبردها و تحریم رهبر آنها به رای می‌گذرد؛ هنوز مشخص نیست آیا روسیه از حق وتوی خود علیه آن استفاده خواهد کرد یا نه.

این نخستین قطعنامه‌ای است که از زمان آغاز حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به شورشیان حوثی، در مورد در یمن در شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود.

قطع‌نامه توسط اردن، رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل، تهیه شده است.

خبرگزاری فرانسه که متن قطعنامه را دیده می‌گوید در آن از شورشیان خواسته شده است نیروهای خود را از صنعا، پایتخت، و تمام مناطق دیگری که تصرف کرده‌اند بیرون برده و به «کارزار خشونت» پایان دهند.

روز دوشنبه، در پی هفته‌ها بحث و رایزنی، تغییراتی در قطعنامه داده شد که خواست روسیه بود؛ آتش‌بس برای کمک‌رسانی را طلب کرده و از «همه طرف‌ها» می‌خواهد تا به خشونت‌ها پایان دهند.

این قطعنامه در عین حال عبدالمالک الحوثی، رهبر حوثی‌ها، و فرزند بزرگ علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، را به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌کند. تحریم‌ها، مواردی مانند سفر خارجی یا انباشته‌های مالی را در بر می‌گیرند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، پیشتر تحریم‌هایی را علیه خود علی عبدالله صالح و دو فرمانده ارشد حوثی‌ها، عبدالله یحی الحکیم و عبدالخالق الحوثی، به خاطر اشغال پایتخت، اعمال کرده بود.

در پیش‌نویس قطع‌نامه تحریم فروش جنگ‌افزار به رهبران حوثی‌ها که هدف تحریم‌ها قرار دارند پیشبینی شده است.

این قطعنامه از همه کشورها، به ویژه کشورهای منطقه می‌خواهد تا تمام محموله‌های مشکوک به در برگرفتن سلاح را که در راه یمن هستند، بازرسی کنند.

رای‌گیری در مورد قطع‌نامه پس از افزایش قربانی‌های ناشی از حملات هوایی در میان غیرنظامیان، در حالی صورت می‌گیرد که سازمان‌های امدادرسانی نیز می‌گویند قادر نیستند به کسانی که در نبردها گیر افتاده‌اند دسترسی پیدا کنند.

روسیه طی هفته‌های گذشت در زمان بحث بر سر قطعنامه، خواسته بود تا تحریم فروش اسلحه متوجه همه طرف‌های درگیر در یمن شود.

خبرگزاری رویترز می‌گوید تا روز دوشنبه مقام‌های آن کشور از اعلام نظر در مورد حمایت کردن یا نکردن از این قطعنامه خودداری کرده بودند.

XS
SM
MD
LG