لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

انتقاد ایران از مداخله عربستان در یمن در نامه به سازمان ملل


سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت ضمن رد اتهامات نماینده کشور یمن در این سازمان مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی این کشور اعلام کرد که مداخله نظامی عربستان منجر به «بی‌ثباتی بیشتر» در یمن شده است.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه، ۲۶ فروردین، خبرگزاری دولتی ایرنا، غلامعلی خوشرو، سفیر ایران در سازمان ملل، در این نامه تاکید کرد که بمباران‌های هوایی عربستان سعودی راه «القاعده در شبه جزیره عربستان، داعش و سایر گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه» رابرای در اختیار گرفتن بخش‌های گسترده‌تری از خاک یمن «هموار» می‌کند.

خالد حسین الیمانی، نماینده یمن در شورای امنیت سازمان ملل، جمهوری اسلامی را متهم کرده است که به طرح کودتا و برنامه‌های فرقه‌گرایانه در یمن دامن می‌زند.

آقای خوشرو در پاسخ به این اتهامات، تلاش‌ها برای، به گفته او، معرفی بحران یمن به عنوان «جنگ بین شیعه و سنی» را «کاملا غلط» دانسته و افزود که این تلاش‌ها «تنها با هدف پیشبرد منافع بیگانگان» انجام می‌شود.

آقای خوشرو همچنین اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران همواره از تلاش‌ها تحت نظارت سازمان ملل برای برقراری صلح و ثبات در یمن حمایت می کند و به یکپارچگی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن کشور «کاملا متعهد» است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، شبه نظامیان حوثی که اکنون بیشتر خاک یمن را تحت کنترل خود دارند تحریم تسلیحاتی کرد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به این مصوبه گفت: «ما انتظار داشتیم قطعنامه در خصوص حملات به مردم یمن و تخریب زیرساخت‌های این کشور هم می‌پرداخت که متاسفانه نادیده گرفته شد.»

کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از سه هفته پیش حملات هوایی و بمباران مواضع حوثی‌ها را با هدف متوقف کردن پیشروی آنها شروع کردند.

حوثی‌ها، شیعیان مسلمان ساکن شمال یمن، ماه سپتامبر گذشته پس از کنترل صنعا، عبدربه منصور هادی را در کاخ ریاست جمهوری حبس کردند. او ماه فوریه به عدن گریخت و ماه گذشته نیز با نزدیک شدن حوثی‌ها به این شهر، به عربستان پناهنده شد.

سفیر ایران در سازمان ملل در نامه خود همچنین «روش مسئولانه» برای حل بحران یمن را توقف سریع بمباران هوایی و «تلاش صادقانه» برای رسیدن به راه حل سیاسی دانست.

آقای خوشرو تاکید کرد: «شروع گفت‌وگوهای گروه‌های یمنی و فرایند رسیدن به مصالحه در میان تمام گروه‌های سیاسی و اجتماعی یمن تنها راه حل بحران فعلی این کشور است.»

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردین، یک طرح صلح چهارمرحله‌‌ای را برای برقراری صلح در یمن ارائه کرد.

طرح آقای ظریف شامل آتش‌بس، کمک‌های انسان‌دوستانه، گفت‌وگوی گروه‌های یمنی با یکدیگر، و تشکیل دولتی فراگیر برای پایان دادن به درگیری‌ها می‌شود.

وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه گفت که این طرح را در سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به ایران، با او مطرح کرده است.

وی در مصاحبه با خبرگزاری خبرآن‌لاین، همچنین بعضی خبرها مبنی بر این که رئیس جمهوری ترکیه حامل پیغامی از سوی عربستان بوده را تکذیب کرد و افزود: «آقای اردوغان دیدگاه‌های خود را که بعد از مشورت با آقای محمد بن نایف )ولیعهد دوم عربستان) به آن رسیده بود در تهران مطرح کرد.»

اما در ادامه واکنش‌ها به مداخله نظامی عربستان در یمن، روز چهارشنبه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، تاکید کرد که عربستان با بمباران هوایی نمی تواند به اهدافش برسد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وی اضافه کرد: «بهترین راه برای حل مناقشات، مذاکرات سیاسی است و هر روزی که این مذاکرات به عقب بیفتد گناهش متوجه کسانی است که کارشکنی می کنند.»

پیشنهاد مقامات ایران در حالی است که سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، روز یک‌شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، درخواست ایران برای آتش‌بس در یمن را رد کرده و گفته بودکه عملیات هوایی عربستان و دیگر کشورهای عرب برای حمایت از دولت قانونی یمن است.

XS
SM
MD
LG