لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

افخم:‌ موضع و توضیحات مذاکره‌کنندگان همان گزاره‌برگ ایران است


در حالی که تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران صبح روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، برای ادامه گفت‌وگوهای اتمی با گروه ۵+۱ راهی وین، پایتخت اتریش، شد، در تهران بحث و جدل و کشمکش بر سر انتشار یا عدم انتشار فکت‌شیت ایرانی تفاهم لوزان ادامه یافت.

در ادامه کشمکش‌ها بر سر انتشار یا عدم انتشار گزاره‌برگ ایرانی تفاهم لوزان، سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد که انتشار گزاره‌‌برگ [فکت‌شیت] ایران «بر اساس صلاحدید مسئولان عالی کشور انجام خواهد شد».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه، روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، گفت که مفاد گزاره‌ برگ [فکت‌شیت] ایران «همان موضع‌گیری‌ها و توضیحات مسئولان مذاکره‌کننده» است.

وی تاکید کرد که در مذاکرات هسته‌‌ای با گروه ۵+۱ هیچ اقدامی خلاف خواست «مسئولان عالی کشور» انجام نشده است.

اظهار نظر رسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌تواند پاسخی باشد به اتهام‌زنی حسین شریعتمداری که روز گذشته در روزنامه کیهان مقامات وزارت خارجه را متهم کرده بود که به «تاکید» آیت‌الله خامنه‌ای بی‌توجهی کرده‌اند.

آقای شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، روز سه‌شنبه در سرمقاله این روزنامه تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران را متهم کرد که «علی‌‌رغم تاکید» رهبر جمهوری اسلامی، از انتشار گزاره‌برگ ایران «خودداری» کرده‌اند.

در‌‌ همان روز، روح‌الله حسینیان، نماینده تندروی تهران در مجلس، در سخنان مشابهی، خطاب به تیم مذاکره‌کننده ایران گفت که «چرا علی‌رغم دستور مقام معظم رهبری و درخواست ۲۱۳ نماینده مجلس از انتشار فکت‌شیت ایرانی خودداری می‌کنید؟»

اما از سوی دیگر وب‌سایت الف، نزدیک به احمد توکلی، نماینده تهران، در انتقاد از اظهار نظر آقای شریعتمداری تاکید کرد که رهبر جمهوری اسلامی تاکنون در هیچ جلسه علنی بر انتشار گزاره‌برگ ایران تصریح نکرده است.

در این زمینه آیت‌الله علی خامنه‌ای روز ۲۰ فروردین گفته بود: «من به خود مسئولین هم این را گفته‌ام همین چند روز؛ مسئولین باید بیایند مردم را و به‌خصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم.»

پیش از این نیز برخی از منتقدان تفاهم اتمی لوزان، از جمله ۲۱۲ نماینده مجلس، اعلام کرده بودند که متن‌های اعلام شده از سوی ایران و آمریکا درباره این توافق متفاوت بوده و خواستار ارائه متن این توافق از سوی وزارت خارجه ایران شده بودند.

در پاسخ به این درخواست‌ها، اعضای تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران اعلام کرده‌اند که فعلا قصد ارائه متن مکتوب از تفاهم لوزان را ندارند، اما «در صورت لزوم» این کار را خواهند کرد.

عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، هم پیش از این گفته بود که فکت‌شیت ایران از تفاهم اتمی لوزان همان «سخنان مبسوط» وزیر امور خارجه درباره این تفاهم است.

همزمان با ادامه بحث‌ها درباره گزاره‌برگ [فکت‌شیت] ایران، تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران صبح روز چهارشنبه برای حضور در اولین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱، پس از تفاهم لوزان، راهی وین شدند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه ایران تماس تلفنی وزرای خارجه ایران و آمریکا را تائید کرده و گفت که این گفت‌وگو «بنا به ضرورت گفت‌وگوهایی در همان چارچوب هسته‌ای» انجام شده است.

این گفته خانم افخم در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار اعلام کرده بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با همتای ایرانی خود تماس تلفنی برقرار کرده و با وی درباره بحران یمن رایزنی کرده است.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که این گفت‌وگو درباره بحران یمن «نبوده است».

پیش از آغاز دور جدید مذاکرات اتمی در وین، عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، تحریم‌ها را «صدر دستور کار» این دور از مذاکرات دانست.

وی تاکید کرد که تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران در مورد «جزئیات» مرتبط با لغو تحریم‌ها از تیم مذاکره‌کننده آمریکا «اطلاعات دقیق و روشنی» را «مطالبه» خواهد کرد.

لغو تحريم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ايران بلافاصله پس از توافق نهايی احتمالی با قدرت‌های جهانی، از تاکيدات اصلی رهبر جمهوری اسلامی و رئيس جمهوری ايران است.

اما آمريکا اعلام کرده که در صورت دستيابی به توافق هسته‌ای با ايران لغو تحريم‌های تهران، مرحله‌ای خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، همچنین ضمن هشدار درباره عواقب تصویب لایحه موسوم به «مرور توافق هسته ای ایران» در کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا تاکید کرد که این لایحه «اصل بنیادین حسن نیت را زیر سوال برده و تبعات و آثار منفی خواهد داشت».

به گفته آقای عراقچی، این مسئولیت دولت آمریکا است تا درباره اجرای تکالیفش «به ویژه درباره موارد مرتبط با تحریم‌ها» فارغ از «مشاجرات سیاسی داخلی» آن کشور «اطمینان حاصل» کند.

وی اضافه کرد: «در هر صورت تاکنون این امر مورد تفاهم قرار گرفته و پذیرفته شده است که لغو تحریم‌ها نباید به موضوعات نامرتبط مشروط گردد.»

روز سه‌شنبه، ۲۵ فروردين، کميته روابط خارجی سنا به اتفاق آرا به طرحی رای داد که در صورت تصويب نهايی در کنگره و امضای رئيس جمهوری آمريکا، به کنگره اين اختيار را می‌دهد تا درباره توافق نهايی با ايران اعمال نظر کند.

به‌رغم اختلاف نظر پيشين کاخ سفيد و سناتورهای آمريکايی بر سر اين طرح، کاخ سفيد اعلام کرده که باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، با توجه به تغييرات اعمال شده در اين طرح از آن استقبال می‌کند.

XS
SM
MD
LG