لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۸

تشییع جنازه پنج پاکستانی و شش ایرانی کشته‌شده در سوریه برگزار شد


تنها دو هفته پس از تشییع جنازه هفت تبعه پاکستان که در سوریه کشته شده بودند، جنازه پنج نفر دیگر از نیروهای پاکستانی که در جنگ داخلی این کشور کشته شده‌اند، روز پنج‌شنبه، سوم اردیبهشت، در شهر قم تشییع و به خاک سپرده شد.

در همین حال بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، تنها در سه روز ابتدایی اردیبهشت، جنازه شش نفر از نیروهای ایرانیِ کشته شده در سوریه تشییع شده است.

این در حالی است که بشار اسد، رئیس‌ جمهوری سوریه، روز دوشنبه، ۳۱ فروردین، در مصاحبه‌ای گفت که وی از حزب‌الله لبنان برای نبرد در کنار نیروهای دولت سوریه دعوت کرده، اما از نیروهای نظامی ایران در سوریه خبری نیست.

تعدادی از وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌های ایران نیز روز سه‌شنبه، اول اردیبهشت، از مرگ هادی کجباف، از فرماندهان سپاه ایران، در منطقه «بصر الحریر» در استان درعای سوریه خبر داده بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وی مسئولیت «ساماندهی نیروهای مدافع حرم اهل ‌بیت» در سوریه را بر عهده داشته است.

در همین حال خبرگزاری ابنا، روز پنج‌شنبه خبر داد که محمدمهدی مالامیری، از روحانیون شهر قم، سه روز پیش در سوریه کشته شده است.

این خبرگزاری همان روز ضمن انتشار خبر تشییع جنازه پنج تبعه پاکستانی در قم، از نوروزعلی درویش، هادی حسین، طاهر حسین، شهادت علی و سید رضی شاه به عنوان اعضای «گردان زینبیون» پاکستان نام برد که، به گفته این خبرگزاری، در «نبرد با تروریست‌های تکفیری» در سوریه کشته شده‌اند.

روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین، نیز جنازه‌ هفت نفر از نیروهای پاکستانیِ کشته شده در سوریه در شهر قم تشییع و به خاک سپرده شده بود.

در اسفندماه سال ۹۳ نیز جنازه ده نفر از نیروهای افغانِ کشته شده در جنگ داخلی سوریه، در شهرهای مشهد و قم تشییع و به خاک سپرده شد.

در همین حال حسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، از طرح تعدادی از نمایندگان مجلس با عنوان «طرح اصلاح ماده ٩٨٠ قانون مدنی» با هدف «اعطای تابعیت به رزمندگان و ایثارگران غیرایرانی» خبر داده بود.

وی گفته بود که این طرح «ارتباط مستقیمی» با «حضور نیروهای پناهنده افغان در حرمین شریفین» ندارد، اما در عین حال افزوده بود که «این ‌قبیل موضوع‌ها دست به دست هم می‌دهد».

پیش از این روزنامه «وال استریت جورنال» خبر داده بود که ایران با «پرداخت مبلغ پانصد دلار در ماه و دادن مجوز اقامت در ایران به هزاران پناهنده افغان» آنان را برای جنگ در سوریه در حمایت از حکومت بشار اسد «استخدام» می‌کند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۹۳، این گزارش را رد کرد.

همزمان با انتشار خبر تشییع جنازه پنج تبعه پاکستانی، خبرگزاری دولتی ایرنا روز پنج‌شنبه خبر داد که جنازه سه نفر از نیروهای ایرانی کشته شده در جنگ داخلی سوریه به نام‌های عبدالصمد حسینی، رمضانعلی بخشی و عباس کریمی در شهر ری تشییع شده است.

این خبرگزاری روز چهارشنبه نیز از تشییع جنازه به گفته این خبرگزاری «دو شهید مدافع حرم اهل بیت» در سوریه به نام‌های مرتضی محمدی و سید احمد احمدی در مشهد خبر داد.

یک روز پیش از آن نیز جنازه محسن کمالی، از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه، در کرج تشییع شده بود.

در فروردین‌ماه نیز جنازه دو نفر از نیروهای ایرانی کشته شده در سوریه در شهرهای مشهد و کرمان تشییع شده بود.

در سال گذشته همچنین تعدادی از نیروهای ایرانی در عراق کشته شده‌اند.

فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گویند که برای کمک به دولت سوریه در مقابل گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و همچنین کمک به دولت عراق در نبرد‌ها با شبه‌ نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی»، «مستشار نظامی» به این کشورها فرستاده‌اند.

XS
SM
MD
LG