لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۴

سنای آمریکا بررسی طرح بازبینی توافق با ایران را آغاز کرد


باب کورکر، طراح نطارت بر توافق اتمی با ایران در راه مجلس برای آغاز بررسی آن با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کند
باب کورکر، طراح نطارت بر توافق اتمی با ایران در راه مجلس برای آغاز بررسی آن با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کند

نمایندگان آمریکا در سنای آن کشور بررسی طرح بازبینی توافق جامع اتمی با ایران را آغاز کرده‌اند و در نخستین مرحله از رای‌گیری پیرامون آن، متممی که توافق اتمی را «معاهده» می‌شناخت، نتوانست رای لازم را کسب کند.

بر اساس این متمم، توافق نهایی با تهران برای رسمیت یافتن به دو سوم آرای سناتورها احتیاج داشت. این متمم با ۵۷ رای در برابر ۳۹ رای از تصویب شدن باز ماند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این متمم به طرح اصلی -که به ۶۰ رای برای تصویب شدن نیاز داشت- از حمایت ۳۹ نماینده جمهوری‌خواه برخوردار شده است؛ آنچه نشان می‌دهد طی روزهای آینده، طرح و متمم‌های آن در سنا موضوع بحث‌هایی شدید خواهند بود.

میچ مک‌کانل، و گروهی از اعضای ارشد جمهوری‌خواه از جمله کسانی بودند که از این متمم حمایت می‌کردند. باب کورکر، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی، از جمله منتقدان این متمم بود.

باب کورکر طراح «نظارت توافق اتمی با ایران» است. او از سناتورها خواسته است به طرح اصلی، متممی اضافه نکنند.

در حال حاضر ده‌ها متمم به طرح اضافه شده است که بررسی و رای‌گیری در مورد آنها ادامه خواهد داشت؛ این متمم‌ها، حمایت نهایی از توافق ایران را منوط به مواردی گوناگون از جمله به رسمیت شناختن اسرائیل یا همکاری نکردن با کره شمالی می‌کنند.

کاخ سفید آمریکا حمایت خود را از طرح اصلی بیان کرده است، اما در عین حال تاکید شده که در صورت تغییر در آن، باراک اوباما دست به وتوی آن خواهد زد.

وندی شرمن معاون سياسی وزارت خارجه آمريکا از اعضای ارشد تیم مذاکرات هسته‌ای با ايران، گفته است اگر به اين طرح پيشنهادی شروط و متمم‌های بيشتری افزوده شود ممکن است رئيس‌جمهوری در حمايت خود از آن تجديد نظر کند.

هری رید، هبر سناتورهای دمکرات در مجلس سنای آمريکا، نیز از اکثریت جمهوریخواه آن مجلس خواسته است تا به طرح اصلی پيشنهادی رای دهند.

او از نامزدهای جمهوریخواه برای مقام رياست جمهوری خواسته است از اين مسئله به عنوان سکوی پرشی برای «بلندپروازی سياسی» خود استفاده نکنند.

او گفته است «برخی از سناتورهای جمهوریخواه در تلاش برای کسب نامزدی این حزب برای مقام رياست جمهوری، تغييرات مورد نظر خود در مورد اين طرح را به طور علنی بيان کرده‌اند. من نگران هستم که آنها و برخی ديگر از افراد بخواهند از اين طرح که خيلی خوب و غير حزبی تهيه شده، برای بلندپروازی شخصی خود استفاده کنند. اين طرح بسيار مهم‌تر از آن است که به ابزار بازی‌های سياسی افراد بدل شود».

یک روز پیش از آغاز بررسی طرح «نظارت»، شبکه خبری بلومبرگ از قول جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در جلسه‌ای خصوصی نقل کرده بود که جمهوری‌خواهان رای کافی برای آنکه بتوانند در نهایت جلوی وتوی باراک اوباما در مورد طرح را بگیرند، ندارند.

دو سوم رای نمایندگان لازم است تا جلوی وتوی احتمالی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته شود.

XS
SM
MD
LG