لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

نماینده دولت یمن درباره ورود «بدون اجازه» کشتی ایرانی هشدار داد


ناوهای ایرانی
ناوهای ایرانی

نماینده دولت یمن هشدار داد که اگر ایران اجازه بازرسی از کشتی خود که با اسکورت نظامی راهی یمن شده است را ندهد «مسئولیت کامل هرگونه حادثه‌ای که با ورود این کشتی‌ها به آب‌های یمن رخ بدهد برعهده ایران خواهد بود».

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیات نمایندگی دولت یمن در سازمان ملل روز چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: «دولت یمن و نیروهای ائتلاف با ورود محموله‌های امدادی به یمن مخالفتی ندارند تا زمانی‌که اجازه‌های لازم از دولت قانونی یمن کسب شده‌باشد و این محموله‌ها پیش از ورود بازرسی شوند».

این هشدار دولت عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری یمن که به خاطر حملات شیعیان حوثی مورد حمایت ایران ناچار به فرار از یمن شده است، در حالی بیان می‌شود که ایران در همین روز هشدار داد که به «کشورهای درگیر» در جنگ یمن اجازه بازرسی از کشتی حامل «کمک‌های بشردوستانه» خود داده نخواهد شد.

عربستان سعودی و ائتلاف منطقه‌ای، ظن آن دارند که جمهوری اسلامی ایران در قالب ارسال کمک‌های بشردوستانه ممکن است به نیروهای شیعه حوثی سلاح نیز برساند.

کشتی «ایران‌شاهد» که ایران می‌گوید حامل «کمک‌های بشردوستانه» است، در حالی روز دوشنبه بندرعباس را به مقصد یمن ترک کرد که هلال احمر ایران اعلام کرده بود اعزام این کشتی را از قبل به هلال احمر عربستان سعودی اطلاع داده است؛ کشتی «ایران‌شاهد» را در این سفر دریایی ناوهای جنگی ایرانی همراهی می‌کنند.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا از پرواز «چند فروند هواپیمای جنگی» و یک «بالگرد ناشناس» بر فراز این کشتی در روز سه‌شنبه خبر داده است.

پس از اعلام این خبر، ایران شامگاه سه‌شنبه در اعتراض به آنچه ممانعت نیروهای ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان از «رسیدن کمک‌های بشردوستانه ایران به یمن» خواند به سازمان ملل شکایت کرد.

روز سه‌شنبه هم‌چنین مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، هشدار داد که حمله به کشتی «کمک‌رسان» ایران که به مقصد یمن در حرکت است، منطقه را به جنگ می‌کشاند.

عربستان سعودی و چندین کشور هم‌پیمان آن، برای عقب راندن شیعیان حوثی و بازگرداندن عبدربه منصور هادی به قدرت، از ششم فروردین امسال حملات هوایی سنگینی را در یمن آغاز کرده‌اند.

این حملات اعتراضات گسترده مقامات ایرانی را در پی داشته و در یکی از آخرین واکنش‌ها به این حملات، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفت که «سعودی‌ها مرتکب خطای بزرگی در یمن شده‌اند و قطعاً آثار جنایتی که مرتکب شده‌اند، گریبان خود آنها را خواهد گرفت».

XS
SM
MD
LG