لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۲

ضدحمله شبه‌نظامیان شیعه و ارتش عراق برای بازپس‌گیری رمادی


اعضای گروه شیعه گردان عباس
اعضای گروه شیعه گردان عباس

خبرگزاری رویترز روز شنبه، دوم خرداد، از عراق گزارش داد که گروهی از شبه‌نظامیان شیعه به همراه نیروهای ارتش این کشور برای بازپس‌گیری مناطقی که گروه حکومت اسلامی اخیرا تصرف کرده است ضدحمله خود را آغاز کرده‌اند.

این خبرگزاری به نقل از سخنگوی یکی از گروه‌های شیعه عراق می‌گوید که این نیروها در کنار یکدیگر از پایگاهی در نزدیکی شهر رمادی برای نبرد با حکومت اسلامی یا داعش به راه افتاده‌اند.

رويترز پیشتر در روز دوشنبه هفته گذشته خبر داده بود که حدود سه هزار شبه‌نظامی شيعه به يک پايگاه نظامی نزديک اين شهر وارد شده‌اند تا در عمليات آزادسازی مجدد آن مشارکت داشته باشند.

مُهَنَّد هَیمور، سخنگوی استاندار انبار، شامگاه یک‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت، تایید کرد که رمادی، ‌مرکز این استان، به طور کامل به تصرف نیروهای حکومت اسلامی درآمده است.

حملات گروه حکومت اسلامی به شهر رمادی از سه روز پیش از آن شدت یافته و این گروه روز جمعه، ۲۵ اردیبهشت، توانست کنترل ساختمان استانداری در این شهر را در دست بگیرد.

اکنون رویترز گزارش می‌دهد که صدها شبه‌نظامی شیعه روز شنبه وارد خالدیه شده و سپس به سمت صدیقیه، دو شهر کوچک نزدیک رمادی، به راه افتاده‌اند.

به گفته جعفر حسینی، سخنگوی گروه کتائب [گردان] حزب‌الله، این گروه روز شنبه بیش از دو هزار نیروی خود را به سوی رمادی اعزام کرده و همین گروه توانسته است خالدیه را بی‌خطر اعلام کند.

شهر سنی‌نشین رَمادی مرکز بزرگ‌ترین استان عراق است و گزارش‌ها حاکی است از روز یک‌شنبه هفته گذشته در حالی که پرچم سیاه داعش بر فراز ساختمان استانداری استان انبار نصب شده‌ هزاران خانواده از اهالی رمادی به بیرون از این شهر گریخته‌اند.

در همین زمینه سازمان ملل روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که حدود ۵۵ هزار نفر از مردم رمادی از این شهر گریخته و بیشتر در دیگر نقاط استان انبار پناه گرفته‌اند که با سوریه و اردن و عربستان سعودی مرز مشترک دارد.

داعشی‌ها در روزهای پنج‌شنبه و جمعه هفته گذشته برای تسخیر این شهر از «موج‌هایی از حمله انتحاری با خودرو» استفاده کردند.

XS
SM
MD
LG