لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

شمخانی: در فهرست درخواست مصاحبه غربی‌ها نفر اولم


علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران،
علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران،

علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، گزارش‌ها درباره تقاضای طرف غربی برای مصاحبه با ۲۳ نفر از «مسئولان و متخصصان» برنامه اتمی ایران را تأئید کرد.

در همین حال یک عضو هیئت رئیسه مجلس ایران با اشاره به این فهرست ۲۳ نفره گفت که علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی، فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی و کامران دانشجو، وزیر سابق علوم، در فهرست «آمریکایی‌ها» برای «بازجویی» قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، مهرداد بذرپاش، شامگاه شنبه ۹ خرداد، همچنین گفت که «آمریکایی‌ها لیستی از فرماندهان نظامی کشور را برای بازجویی ارائه کرده‌اند.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی شمخانی، دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران، ترتیب قرار گرفتن اسامی مورد اشاره در این فهرست ۲۳ نفره را «مسخره» خواند و گفت که او اولین نفر در این فهرست است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای شمخانی همچنین گفت که «مشخص نیست» طرف مقابل «چه سؤالی» از این ۲۳ نفر دارد.

آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تأکید کرده که اجازه مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای و بازرسی از مراکز نظامی ایران را نخواهد داد.

در همین حال دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران نیز گفت که اطلاعات دانشمندان هسته‌ای ایران به دلیل «فراهم شدن امکان گفت‌وگوی کارشناسان آژانس با برخی متخصصان هسته‌ای کشور» به دست به گفته او «دشمن» رسیده و سه نفر از این دانشمندان کشته شده‌اند.

وی اضافه کرد: «در مقطعی آنها با برخی از افراد مصاحبه کردند اما هیچ وقت ننوشتند که از پاسخ‌ها قانع شدند.»

پس از ترور تعدادی از «دانشمندان هسته‌ای» ایران در سال‌های گذشته، برخی از شخصیت‌های اصولگرا اعلام کردند که اطلاعات این دانشمندان از طریق مصاحبه‌های آنان در اختیار سرویس‌های جاسوسی غربی قرار گرفته‌است.

از جمله رسول سنایی راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز ۲۷ اردیبهشت در مصاحبه با وب‌سایت دانا گفته بود: «شهادت دانشمندان هسته‌ای ما نیز ناشی از همین مصاحبه‌هایی بود که در قالب پادمان‌ها گرفته شد و بعدها اطلاعات این دانشمندان در اختیار تروریست‌ها قرار گرفت.»

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در دولت حسن روحانی، روز دوشنبه چهارم خرداد، گفته بود که در دولت سابق ایران، مأموران آژانس برای به گفته او «حل ادعاها و بهانه‌ها» با دانشمندان هسته‌ای ایران مصاحبه کرده‌اند.

با این حال دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران، روز سه‌شنبه پنجم خرداد، در بیانیه‌ای گفته‌های آقای ظریف را «کذب محض» خواند.

در واکنش به این بیانیه، وزارت خارجه ایران هشدار داده‌است که این موضوع را به شکل حقوقی پیگیری خواهد کرد و برخی رسانه‌ها در ایران نیز گزارش‌هایی را در تأئید گفته‌های آقای ظریف منتشر کرده‌اند.

از جمله روزنامه شرق در شماره روز سه‌شنبه، پنجم خرداد، به گفته‌های علی لاریجانی، سعید جلیلی و علی‌اصغر سلطانیه، رئیسان و عضو پیشین هیئت مذاکره‌کننده اتمی ایران اشاره کرده، که در آنها به موضوع انجام مصاحبه با محققان اتمی ایران پرداخته شده‌است.

این روزنامه در گزارش خود همچنین نوشته‌است که در گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آبان ۸۶ بر مصاحبه با «افراد» تأکید و اعلام شده [سطر اول، بند ۴۲] که «ایران دسترسی کافی به افراد را فراهم ساخته‌است».

بر اساس این گزارش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اسفند ۸۶ نیز تأکید کرده که ایران «دسترسی آژانس به افراد درخواست‌شده را فراهم کرده‌است».

XS
SM
MD
LG