لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۸

بستگان آمریکایی‌های زندانی در ایران در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دادند


برادر جیسون رضاییان، همسر کشیش سعید عابدینی، خواهر امیر حکمتی و فرزند رابرت لویسنون در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دادند
برادر جیسون رضاییان، همسر کشیش سعید عابدینی، خواهر امیر حکمتی و فرزند رابرت لویسنون در مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دادند

بستگان آمریکایی‌هایی که در زندان‌های ایران به سر می‌برند یا در این کشور ناپدید شده‌اند، با حضور در مجلس نمایندگان ایالات متحده از دولت باراک اوباما خواستند که با فشار به حکومت ایران در خلال مذاکرات هسته‌ای، زمینه آزادی آنها را فراهم آورد.

رابرت لوینسون، مامور سابق اف‌بی‌ای، جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن‌پست در تهران، سعید عابدینی، نوکیش مسیحی و امیر حکمتی، تفنگدار پیشین نیروی دریایی ایالات متحده این چهار شهروند آمریکایی هستند که در این میان از سرنوشت آقای لوینسون خبری نیست.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس در روز سه‌شنبه، ۱۲ خرداد، اظهارات برخی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماع سخنان خانواده این چهار آمریکایی را بازتاب داده است که تاکید کرده‌اند اگر جمهوری اسلامی آنها را فورا آزاد نکند، نمی‌توانند به حکومت ایران در رابطه با توافق هسته‌ای احتمالی و شرایط آن اعتماد کنند.

از جمله این نمایندگان می‌توان به اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان اشاره کرد که گفته است تردید دارد ایران شرایط هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی را رعایت کند.

این گزارش سپس به سخنان دانیل لوینسون، فرزند رابرت لوینسون، در مجلس نمایندگان آمریکا می‌پردازد که می‌گوید پدر او در این مدت نتوانسته است شاهد تولد سه نوه خود باشد.

وی اظهار داشت: «یک روز هم نمی‌شود که به او فکر نکنیم، او چقدر باید رنج ببرد و ما دیگر چه کار می‌توانیم برای بازگشت او بکنیم».

دانیل لوینسون سپس با اشاره مذاکرات هسته‌ای پیش روی می‌گوید که از دولت آمریکا می‌خواهد برای پیدا کردن پدر او به ایران فشار بیاورد.

پیش از این باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، از مقامات ایران خواسته بود که برای یافتن و بازگرداندن رابرت لوینسون همکاری کنند. آقای لوینسون از سال ۲۰۰۷ که به جزیره کیش سفر کرد ناپدید شده است.

آسوشیتدپرس در ادامه این گزارش به سخنان برادر جیسون رضاییان، همسر سعید عابدینی و خواهر امیر حکمتی در مجلس نمایندگان آمریکا اشاره دارد. علی رضاییان در این جلسه تاکید کرده که همه اتهامات وارده علیه برادر او بی‌پایه است.

دادگاه رسیدگی به اتهامات جیسون رضاییان روز پنجم خرداد به صورت غیرعلنی برگزار شد که آمریکا با واکنش منفی به آن، اتهامات وی را «پوچ» خواند. اتهام آقای رضاییان «جاسوسی» عنوان شده است.

پیش از این سنای آمریکا نیز با صدور قطعنامه‌ای از مقامات ایران خواسته بود که جیسون رضاییان، سعید عابدینی و امیر حکمتی را آزاد و برای پیدا کردن رابرت لویسنون نیز همکاری کند.

سعید عابدینی مهر ماه سال ۱۳۹۱ به اتهام «تشکیل کلیساهای خانگی به قصد برهم زدن امنیت عمومی» در تهران بازداشت و سپس به هشت سال زندان محکوم شد. باراک اوباما چندی پیش با خانواده او دیدن کرد.

امیر حکمتی نیز سال ۲۰۱۱ طی سفری که به ایران داشت، بازداشت شد. دادگاه بدوی او را به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم کرده بود که این حکم بعداً به ۱۰ سال زندان کاهش پیدا کرد.

XS
SM
MD
LG