لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۷

خواهر امیر حکمتی در نامه به صلیب‌سرخ: نگران وضعیت برادرم هستم


سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی در مراسم هزارمین روز زندانی بودن برادرش در ایران، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳
سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی در مراسم هزارمین روز زندانی بودن برادرش در ایران، اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳

سارا حکمتی، خواهر امیر حکمتی، تفنگدار دریایی پیشین ‌آمریکا که در ایران زندانی است، با نوشتن نامه‌ای به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ،‌ از این سازمان خواست تا با برادرش در زندان اوین ملاقات کنند.

امیر میرزایی حکمتی روز دوشنبه، ۱۴ اردیبشت‌ماه ۹۴، در تماسی تلفنی با خانواده خود اعلام کرده است که در اعتراض به وضعیت پرونده خود و ناامیدی از بررسی دوباره آن، اعتصاب غذای نامحدود خواهد کرد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، خانم حکمتی، خواهر این شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار، در نامه خود تاکید کرده است که «بسیار نگران» وضعیت سلامتی برادر خود در زندان اوین است.

به گفته سارا حکمتی، او در این نامه به صلیب‌ سرخ درباره شرایط برادرش در زندان اوین نوشته و تاکید کرده‌ است که برادرش در تماس آخر با خانواده تاکید کرده است که اعتصاب غذای خود را تا زمان مردن یا آزادی از زندان ادامه خواهد داد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، سارا حکمتی در نامه خود به مسئولان صلیب سرخ جهانی، جزئیات بیشتری از بدرفتاری مسئولان زندان و بازجویان با برادرش را توضیح داده‌‌ است.

خانواده امیر حکمتی روز یک‌شنبه گذشته پس از دیدار با جو بایدن، معاون اول رئیس‌ جمهوری آمریکا، از «بهبود شرایط زندان» او خبر داده و آن را نشانه امیدوارکننده‌ای برای آزادی احتمالی او از زندان توصیف کرده بودند.

امیر میرزایی حکمتی در ایالت آریزونای آمریکا از پدر و مادری ایرانی به دنیا آمد. او که که به عنوان تفنگدار دریایی به ارتش آمریکا پیوسته بود، طی سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ میلادی به عنوان مترجم در عراق و افغانستان حضور داشت.

آقای حکمتی در سال ۲۰۱۱ میلادی به گفته خود برای دیدار با مادربزرگش به ایران رفت، اما در ایران بازداشت شد و به اتهامات «جاسوسی» و «همکاری با کشورهای متخاصم» ابتدا به اعدام محکوم شد، اما حکم اعدام او در دادگاه تجدیدنظر به تحمل ۱۰ سال حبس کاهش یافت.

خانواده آقای حکمتی و مقام‌های آمریکایی از جمله جان کری، وزیر خارجه‌ آمریکا و جو بایدن، معاون اول رئیس‌ جمهوری آمریکا قاطعانه اتهام جاسوسی این تفنگدار پیشین ارتش آمریکا را رد کرده‌اند.

امیر حکمتی در زمستان سال گذشته در اعتراض به وضعیت پرونده و شرایط زندان خود اعتصاب غذا کرد، اما پس از آن که مقام‌های قضایی ایران با درخواست بررسی مجدد پرونده او موافقت کردند، او به اعتصاب غذای خود به طور موقت پایان داد.

امیر حکمتی، تفنگدار دریایی پیشین، سعید عابدینی، کشیش نوکیش مسیحی و جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشینگتن پست از جمله ایرانی‌ـ‌آمریکاییانی هستند که در ایران محبوس هستند.

مقام‌های دولت آمریکا، شماری از نمایندگان کنگره و سنای آمریکا و همچنین فعالان مدنی و حقوق بشر، بارها از مقامات قضایی جمهوری اسلامی ایران، آزادی این افراد را خواستار شده‌اند.

XS
SM
MD
LG