لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

وزرای خارجه ایران و فرانسه در لوکزامبورگ «دیدار می‌کنند»


لوران فابیوس و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه فرانسه و ایران
لوران فابیوس و محمدجواد ظریف، وزرای خارجه فرانسه و ایران

یک دیپلمات ارشد فرانسه خبر داد که لوران فابیوس، وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه، اول تیر در دیدار با همتای ایرانی خود، محمدجواد ظریف درباره آخرین دور مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند.

اظهارات این مقام دیپلماتیک فرانسه را خبرگزاری رویترز روز شنبه بدون اشاره به نام او منتشر کرده است و توضیح می‌دهد که دیدار وزرای خارجه ایران و فرانسه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ انجام می‌شود و پس از آن نیز آقای ظریف نشستی چندجانبه با وزرای خارجه آلمان، بریتانیا و فرانسه خواهد داشت.

دیپلمات یادشده درباره این دیدارها اظهار داشت: «ما بررسی می‌کنیم که آیا [در مذاکرات هسته‌ای] رو به جلو حرکت کرده‌ایم یا عقب‌گرد داشته‌ایم. هنوز برای دستیابی به توافق محکمی که نسبت به آن امیدوار هستیم، اقدامات زیادی را باید انجام دهیم.»

وی همچنین تاکید کرده است که گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به تمدید طولانی مدت مذاکرات فکر نمی‌کنند، بلکه تمرکز آنها بر این است که ظرف مهلت تعیین‌شده، یعنی ۱۰ تیر، طرفین به توافق جامعه هسته‌ای دست یابند.

گمانه‌زنی‌ها درباره تمدید احتمالی مذاکرات هسته‌‌ای در حالی بالا گرفته است که وزیر خارجه ایران نیز آن را مطلوب ندانسته و گفته که گمان نمی‌کند مذاکرات تمدید شود و تنها ممکن است که چند روز بیشتر زمان ببرد.

آقای ظریف روز شنبه اظهار داشت: ««اصولاً در هیچ‌یک از این مقاطع، تمدید کار خوبی نبوده است. ما فرصت داریم و باید از فرصت استفاده کنیم، حالا اگر روز ۱۰ تیر نشد، ۱۱ تیر، نشد ۱۲ تیر.»

در همین حال مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی در سطح معاونان در شهر وین جریان دارد.

خبرگزاری فارس نوشته که عباس عراقچی و مجید تخت‌روانچی، معاونان وزیر خارجه ایران عصر شنبه با هلگا اشمیت، معاون فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رایزنی داشته‌اند.

آقایان عراقچی و تخت‌روانچی در دو روز قبل نیز با همتایان آمریکایی، روسی و چینی خود دیدارهای دوجانبه‌ای داشتند به علاوه نشستی چندجانبه با حضور نمایندگان سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا.

XS
SM
MD
LG