لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

«اختلاف بر سر تحریم تسلیحاتی» در آستانه توافق با ایران ادامه دارد


گزارش ها حاکی است که ايران و شش قدرت جهانی در مذاکرات وين در آستانه دستيابی به يک توافق تاريخی برای پايان دادن به بيش از ۱۲ سال مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای تهران هستند، اين در حالی است که اختلاف بر سر تحريم تسليحاتی و موشکی ايران همچنان باقی است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه همراه با آلمان طی دو هفته گذشته دو بار مهلت دستيابی به يک توافق جامع و درازمدت بر سر برنامه هسته‌ای ايران را تمديد کرده‌اند.

سرگئی ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه، روز پنجشنبه ۱۸ تيرماه از احتمال دستيابی به توافق هسته‌ای در ساعات آينده خبر داد.

اين در حالی است که شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان «پرس‌تی‌وی» وابسته به راديو و تلويزيون ايران، گزارش داده که يک مقام مذاکره کننده جمهوری اسلامی گفته است که دستيابی به توافق در روز پنجشنبه بعيد است.

در همين حال، علی اکبر صالحی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران صبح روز پنجشنبه با ارنست مونيز، وزير انرژی آمريکا ديدار کرد.

گزارش‌ها حاکی است که علی اکبر صالحی پس از اين ديدار گفته است: «به اميد خدا امروز روز پايانی موضوعات فنی است».

ارنست مونيز هم گفته است: «اگر بتوانيم، می‌خواهيم آخرين موضوعات فنی را حل کنيم».

در همين حال، يک ديپلمات غربی به رويترز گفته است: «خيلی ترديدم دارم که مذاکرات در روز پنجشنبه به پايان برسد».

به گزارش رویترز، یکی از مسائلی که هنوز حل نشده است مسئله تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی ایران است.

در همین زمینه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تاکید بر اینکه مسکو خواستار لغو تحریم تسلیحاتی ایران در «سریع‌ترین زمان ممکن» است، گفته که این مسئله باعث می‌شود تا جمهوری اسلامی در جنگ علیه تروریسم مشارکت داشته باشد.

از سوی دیگر، یک دیپلمات ارشد غربی در گفت‌وگو با رویترز موضع روسیه درباره لغو تحریم تسلیحاتی ایران را «جدید» ندانسته اما در عین حال گفته است که قدرت‌های جهانی برای حل «موضوع دشوار» تلاش می‌کنند.

از زمانی که پرونده هسته‌ای ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل رفت، این شورا شش قطعنامه تحریمی علیه ایران تصویب کرد. تحریم‌های تسلیحاتی و موشکی بخشی از تحریم‌های شورای امنیت هستند.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که درصدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته‌ای است. اتهامی که ايران آن را رد می‌کند. به نظر می‌رسد که در توافق احتمالی، ايران بايد محدوديت‌هايی در برنامه هسته‌ای خود را بپذيرد و در مقابل جامعه بين‌المللی تحريم‌ها را لغو می‌کند.

به گزارش رويترز، دستيابی به توافق هسته‌ای با ايران، يک نقطه عطف تاريخی برای پايان دادن به روابط خصمانه میان تهران و واشینگتن خواهد بود.

همچنين گزارش‌ها حاکی است که اعضای هيات مذاکره کننده آمريکا و جان کری چهارشنبه شب از طريق ويدئو کنفرانس با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، گفت‌وگو و وی را از آخرين تحولات در مذاکرات با ايران مطلع کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، گفته است که ايران و گروه ۱+۵ به توافق جامع هسته‌ای بسيار نزديک شده‌اند و در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ايران هيچ مسئله «حل نشدنی باقی نمانده» است.

این در حالی است عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده ایران گفته است: «بحث‌هايی که مطرح و جزيياتی که گفته می‌شود، بالای ۹۰ درصد آن صحت ندارد و برخی با اغراض خاصی به اين خبرها دامن می‌زنند».

XS
SM
MD
LG