لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

افزایش «۲۰ درصدی» آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ايران


فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ايران خبر داد که در بهار امسال نسبت به پارسال، تعداد آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های ايران ۲۰ درصد و سطح آتش‌سوزی نيز ۱۵ درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم سبزعلی روز جمعه ۱۹ تير در عين حال گفت که در اين مدت تعداد آتش‌سوزی در جنگل‌های ايران ۱۰ درصد افزايش داشته اما سطح حريق ۱۲ درصد کاهش يافته است.

به گفته آقای سبز علی، در اين مدت در جنگل‌ها و مراتع استان‌های فارس، کرمان و لرستان بيشتر از ساير مناطق ايران آتش‌سوزی رخ داده است.

وی اشاره‌ای به تعداد و سطح آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌ها نکرده و تنها از تغييرات آن در مقايسه با سال گذشته خبر داده است.

اين در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، از ابتدای امسال تنها بيش از صد هکتار جنگل در استان ايلام، ۳۳۲ هکتار جنگل و مرتع در استان کهگيلويه و بويراحمد، ۳۶۰ هکتار جنگل و مرتع در استان فارس، ۳۷ هکتار جنگل و مرتع در استان گلستان، ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع در استان لرستان و همچنين ۳۵ هکتار جنگل و ۳۳۴ هکتار مرتع در استان کرمان در آتش سوخته است.

فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع ايران همچنين گفت که ۸۰ درصد از حريق‌ها به دليل وجود علف‌های خشک در سطح جنگل‌ها و مراتع، آتش‌سوزی سطحی بوده و تنها ۲۰ درصد آنها آتش سوزی «تاجی و تنه‌ای» بوده است.

به گفته آقای سبزعلی، از آتش سوزی‌های بهار امسال حدود ۶۰ درصد در مناطق زاگرسی، ۲۰ درصد در شمال کشور و ۲۰ درصد ديگر در اراضی ملی خارج از اين دو منطقه رخ داده است.

انتشار گزارش‌ها از افزايش آتش‌سوزی در جنگل‌های ايران در حالی است که به گفته هومن روانبخش، متخصص جنگل‌ شناسی، بازگشت برخی جنگل‌ها از جمله جنگل‌های ايلام به حالت قبلی خود «حداقل ۱۰۰ سال» زمان نياز دارد.

معصومه ابتکار، ریيس سازمان حفاظت محيط زيست ايران، در خرداد ماه از تشکيل ستاد ملی برای مقابله با آتش‌سوزی در جنگل‌ها خبر داده و گفته بود که هماهنگی اين ستاد بر عهده ستاد مديريت بحران کشور خواهد بود.

در همين حال فرمانده يگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع ايران خبر داد که تفاهمنامه‌ای با ستاد کل نيروهای مسلح و وزارت دفاع برای استفاده از بالگرد، هواپيما و پهپاد برای مقابله با آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع «منعقد» شده است.

وی همچنين گفت که ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در «منابع ملی» ايران بر اثر «عوامل انسانی» و تنها پنج درصد آن به دليل عوامل طبيعی است.

به گفته آقای سبزعلی، ۶۰ درصد دلايل آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع سهوی و حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن عمدی است.

وی تغيير کاربری اراضی ملی برای تبديل مراتع به ملک شخصی و ويلا ، «دلايل قومی و قبيله‌ای» و آماده کردن زمين‌های کشاورزی پس از کاشت بهاره برای کشت دوم تابستانه را از جمله دلايل آتش سوزی‌های عمدی در جنگل‌ها و مراتع ذکر کرد.

آقای سبز علی روز چهارشنبه ۲۷ خرداد نيز با اشاره به افزايش حدود ۵۰ درصدی «سطح آتش‌سوزی» در جنگل‌های ايران در دو ماهه نخست امسال نسبت به سال ۹۳ گفته بود که تعداد حريق‌ها در اين مدت ۲۰ درصد کاهش داشته است.

در سال‌های گذشته نيز جنگل‌های ايران بارها دچار آتش‌سوزی شده است.از جمله بر اساس گزارش‌ها، در آتش‌ سوزی‌های دو سال گذشته، بيش از ۵۰۰ هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخته بود.

XS
SM
MD
LG