لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

يهوديان آرژانتين گفت‌وگو با ايران برای بررسی بمبگذاری آمیا را رد کردند


محل انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا»
محل انفجار مرکز یهودیان آرژانتین موسوم به «آمیا»

يهوديان آرژانتين روز جمعه، ۲۶ تیر، بار دیگر برنامه دولت آرژانتين برای همکاری با ايران در تحقيقات مربوط به بمبگذاری در مرکز یهودیان این کشور را رد کردند.

خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داده که آريل کوهن رييس فدراسيون جوامع يهودی آرژانتین، در مراسم يادبودی که در محل بازسازی شده اين بمب‌گذاری بر پا شد گفت: «ما از دولت آرژانتين می‌خواهيم که با شهامت و تشديد درخواست‌ها و اقدامات خود زمينه را برای محاکمه مقامات ايرانی که در اين ماجرا دخالت داشته‌اند، فراهم کند».

دولت آرژانتين در سال ۲۰۱۳ برای حل اين پرونده با ايران به توافق رسيد. اما جامعه يهوديان از اين توافق انتقاد کرده و می‌گويد که جمهوری اسلامی تاکنون متهمان را به دست عدالت نداده است.

در انفجار مرکز یهوديان در شهر بوينس آيرس، پایتخت آرژانتین، که در سال ۱۹۹۴ اتفاق افتاد ۸۵ نفر کشته شدند. تحقيقات مربوط به اين بمبگذاری هنوز به نتيجه نرسيده است هرچند آرژانتین و پلیس بین‌الملل، مقام‌های ارشد وقت ایران مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ولایتی، علی فلاحیان و تعدادی از مقام‌های نیروی قدس را در این حادثه مقصر شناخته و حکم تعقیب بین‌المللی آنها را صادر کرده‌اند.

خانواده‌های قربانيان آن حادثه، روز جمعه به مناسبت بيست‌ويکمين سالگرد اين بمبگذاری مراسمی برگزار کردند.

این در حالی است که پارلمان آرژانتين تشکیل کميسيون تحقيق مشترک ايران و آرژانتين را تاييد کرده است ولی هنوز اجرا نشده چون دو دادگاه آرژانتين آن را خلاف قانونی اساسی دانسته و این موضوع هم اکنون در دست بررسی و تجديدنظر است.

آريل کوهن در بخش ديگری از سخنان خود افزود: «ما با آدمکش‌ها توافق کرده‌ايم».

آلبرتو نيسمان يکی از دادستان‌های ارشد آرژانتين که مشغول تحقيق در مورد اين پرونده بود، چند روز قبل از پيدا شدن جسد او در منزلش در روز ۱۸ ژانويه ۲۰۱۵، کريستينا فرناندز، رييس جمهوری آرژانتين را متهم کرده بود که از مقامات ايرانی متهم در اين پرونده حمايت کرده است. قضات دادگاه فدرال آرژانتين اين اتهامات عليه رييس جمهوری را رد کرده‌اند.

آريل کوهن، رييس فدراسيون جوامع يهودی، از مقامات آرژانتين خواست که «حوادث اسرارآميز» مربوط به مرگ آلبرتو نيسمان را حل کنند و از «حملات لفظی شديد» دولت عليه او انتقاد کرد.

مقام‌های مسوول تاکنون دليل مرگ آلبرتو نيسمان را مشخص نکرده‌اند و فرضيه‌های توطئه‌آميز مختلفی در مورد نحوه مرگ او مطرح شده است.

برخی معتقدند که نيسمان خودکشی کرده چون می‌دانست اتهامات او عليه رييس جمهوری آرژانتين شواهد و مدارک کافی ندارد. ديگران معتقدند او را به قتل رسانده‌اند چون برای دولت‌های آرژانتين و ايران خطرناک بود.

برخی از مقام‌های ارشد ايران سال‌ها به اتهام مشارکت در اين بمب‌گذاری توسط اينترپل تحت تعقيب بوده‌اند اما قضات آرژانتين هيچگاه نتوانسته‌اند از آنها بازجويی کنند. جمهوری اسلامی همواره دخالت در اين بمب‌گذاری را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG