لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

وزیر خارجه فرانسه: حامل دعوت رسمی از روحانی هستم


نفر سمت چپ: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه
نفر سمت چپ: لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه

وزیران خارجه ایران و فرانسه روز چهارشنبه ۷ مرداد بر از سرگیری «گفت‌وگوهای سیاسی» بین دو کشور و همکاری برای مبارزه با تروریسم تأکید کردند.

لوران فابیوس روز چهارشنبه در سفر خود به تهران همچنین گفت که حامل دعوت رسمی رئیس جمهور فرانسه برای سفر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، به این کشور در ماه نوامبر (آبان ماه) است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، رئیس جمهوری ایران نیز در دیدار با آقای فابیوس گفت که توافق اتمی وین باید «همکاری بهتری را با اروپا رقم بزند.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای فابیوس در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود گفت: «من پس از توافق هسته‌ای در وین به ایران آمدم تا بگویم هم برای ایران احترام قائل هستیم و هم به تعهداتی که داریم احترام می‌گذاریم.»

وی با تأکید بر از سرگیری روابط سیاسی و اقتصادی با ایران گفت که ازسرگیری روابط علاوه بر موضوعات دوجانبه، در زمینه موضوعات «منطقه‌ای و بین‌المللی» هم خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه از ایران به عنوان کشوری «بانفوذ» در منطقه نام برد و افزود که هر چند دو کشور «در برخی مسائل دوجانبه» با یکدیگر توافق ندارند اما در مسائلی مانند مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، دارای «مواضع و اهداف مشترک» هستند.

آقای فابیوس یک روز پیش از سفر خود به ایران نیز در سرمقاله روزنامه دولتی «ایران» نوشته بود که توافق اتمی وین «مسئولیت‌های خاصی» را برای ایران و طرف‌های غربی ایجاد کرده و ایران به عنوان «کشوری بانفوذ می‌تواند نقش مثبتی در مواجهه با بحران‌ها و فجایع» خاورمیانه ایفا کند.

یک روز پیش از آن نیز، علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه، مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) را «یکی از موضوعات مورد علاقه مشترک» بین ایران و فرانسه دانسته و گفته بود که در سفر وزیر خارجه فرانسه در این باره گفت‌وگو خواهد شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز با اشاره به توافق دو کشور برای «گسترش گفت‌وگوهای سیاسی» اعلام کرد که مذاکرات میان دو کشور در سطح مدیران کل و معاونان وزرا و در سطح وزرا مرتب ادامه خواهد یافت.

آقای ظریف با اشاره به اینکه سفر وزیر خارجه فرانسه، نخستین سفر یک مقام رسمی سیاسی فرانسه به تهران بعد از ۱۷ سال است، ابراز امیدواری کرد که این سفر به گسترش روابط و رفع «سوء تفاهماتی» که در چند سال گذشته بر روابط دو کشور «سایه افکنده است»، منجر شود.

وی تأکید کرد که دو کشور در «مبارزه با افراط و تروریسم»، «مبارزه با مواد مخدر و «همکاری‌های محیط زیستی» می‌توانند به طور منظم همکاری و مذاکره داشته باشند.

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه نیز در مصاحبه مشترک با فدریکا موگرینی، نماینده ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آغاز «دور جدید» مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا با عنوان گفت‌وگوهای «سطح بالا» خبر داده بود.

وزیر خارجه فرانسه در سخنان خود همچنین گفت که با برداشته شدن تحریم‌ها، شرکت‌های فرانسوی علاقه‌مند به همکاری با طرف‌های ایرانی از جمله در بخش‌های خودروسازی، هواپیماسازی، محیط زیست، سلامت و کشاورزی هستند.

به گفته آقای فابیوس، در همین حال، یک هیئت بزرگ اقتصادی با حضور وزیر کشاورزی و وزیر بازرگانی خارجی فرانسه در ماه سپتامبر به ایران سفر خواهد کرد.

بر اساس برآورد وزارت خارجه فرانسه، صادرات این کشور به ایران از ۱٫۶۶ میلیارد یورو در سال ۲۰۱۱ به ۴۹۴ میلیون یورو در سال ۲۰۱۳ افت کرد. واردات از ایران نیز از ۱٫۷۷ میلیارد یورو به ۶۲ میلیون یورو سقوط کرد.

در همین حال شرکت‌های پژو و رنو فرانسه که از بزرگترین شرکت‌های صادرکننده خودرو به ایران بودند، در سال‌های اخیر، در پی تحریم‌ها علیه ایران، همکاری با ایران را قطع کرده‌اند.

اظهارات آقای فابیوس دربارهٔ بازگشت شرکت‌های خودروسازی فرانسوی به بازار ایران در حالی بیان می‌شود که علی ماجدی، سفیر ایران در آلمان، همزمان با سفر یک هیئت بزرگ تجاری آلمانی به ایران در روز یک‌شنبه، ۲۸ تیر، ابراز امیدواری کرده بود که شرکت خودروسازی فولکس واگن تا پایان امسال «کار خود را در ایران آغاز کند.»

سفر وزیر خارجه فرانسه با مخالفت‌هایی از سوی گروه‌ها، رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا در ایران روبه‌رو شده است.

آنها از جمله او را «صهونیست» خطاب کرده یا پرونده صادرات خون‌های آلوده از آن کشور به ایران را که به نزدیک به ۳۰ سال پیش باز می‌گردد، مطرح کرده‌اند.

در همین حال خبرگزاری فارس روز چهارشنبه از تجمع عده‌ای از معترضان به سفر آقای فابیوس در فرودگاه مهرآباد تهران خبر داد.

براساس این گزارش، این افراد پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آن شعارهایی چون «فرانسه و آمریکا، سر و ته تحریم‌ها»، «فابیوس نوکر آمریکا، جاسوس اسرائیل» و «نه می‌بخشیم، نه فراموش می‌کنیم» نوشته شده بود.

وزیر خارجه فرانسه قرار است در سفر خود با محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG