لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۰

طرح اوباما برای تعطیلی زندان گوانتانامو شتاب گرفت


خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات دولت آمریکا گزارش داد، بیش از ۱۰ کشور به واشینگتن تعهد داده‌اند تا حدود نیمی از ۵۲ زندانی گوانتانامو را که برای انتقال به مکانی دیگر تعیین شده‌اند، بپذیرند.

این گزارش که روز جمعه، ۱۶ مرداد منتشر شده است، بیان می‌کند انتقال زندانیان گوانتانامو به این کشورها نیازمند امضای «اش کارتر»، وزیر دفاع ایالات متحده است که این امر می‌تواند تاخیری در روند ماجرا به وجود بیاورد و این در حالی است که آقای اوباما تلاش می‌کند قبل از پایان دوران ریاست جمهوری خود در سال ۲۰۱۷ این زندان را تعطیل کند.

رویترز هویت منبع اطلاعاتی خود را فاش نکرده و تنها او را یکی از مقامات ارشد آمریکا نامیده است. به گفته وی، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با امور گوانتانامو در راستای اجرای طرح کاخ سفید برای تعطیلی این زندان معروف، با چندین دولت خارجی به توافق نهایی دست پیدا کرده و اکنون نیز در حال مذاکره با کشورهای دیگر است.

این مقام آمریکایی سپس پیش‌بینی کرده که زندانیان تعیین شده تا پایان سال جاری میلادی از پایگاه گوانتانامو منتقل شوند و به این ترتیب شمار زندانیان گوانتانامو که اکنون ۱۱۶ نفر است، کاهش یابد.

در آخرین روز تیر ماه، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود که دولت باراک اوباما آخرین مراحل طرح خود برای تعطیلی زندان گوانتانامو را طی می‌کند و این که تعطیلی گوانتانامو «در راستای منافع ملی و از اولیت‌های آقای اوباما است».

باراک اوباما در روزهای ابتدایی ریاست جمهوری خود فرمان بسته شدن زندان گوانتانامو و تحقیق درباره نحوه بازجویی از زندانیان آنجا را صادر کرد و وعده داد که تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی این زندان را تعطیل کند.

وی شیوه‌های خشن بازجویی در این زندان را مصداق «شکنجه» دانست و تاکید کرد که وجود این زندان به چهره آمریکا در جهان لطمه زده است.

با این حال آقای اوباما که در این باره با مخالفت جمهوری‌خواهان کنگره ایالات متحده مواجه شده، تاکنون نتوانسته وعده خود را اجرا کند به طوری که در سال ۲۰۰۹ اعضای سنا با ۹۰ رای در مقابل ۶ رای فرآيند انتقال زندانیان بازداشتگاه گوانتانامو را متوقف کردند.

رئیس جمهوری آمریکا اکنون به کنگره هشدار داده که در صورت مخالفت با الحاقیه‌های لایحه دفاعی آمریکا که با تعطیلی گوانتانامو نیز ارتباط دارد، تصمیم کنگره را وتو می‌کند.

XS
SM
MD
LG